Předmět: Matematická analýza 3

« Zpět
Název předmětu Matematická analýza 3
Kód předmětu KMT/MA3@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Laitochová Jitka, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Témata: Pojem funkce více proměnných. Vyšetřování a zobrazování definičního oboru funkce dvou proměnných. Grafy funkcí dvou proměnných. Geometrie v R2 a R3. Limita a spojitost funkce. Metrické vlastnosti Rn . Možnosti vyšetřování limit. Parciální derivace 1. řádu a derivace vyšších řádů, jejich výpočty. Derivace složené funkce. Diferenciál funkce a jeho aplikace. Taylorova věta. Lokální a absolutní extrémy. Funkce zadaná implicitně.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmětem studia je diferenciální počet funkcí dvou a více proměnných. Ukazují se aplikace parciálních derivací při hledání extrémů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní pojmy diferenciálního počtu funkcí více proměnných, - vysvětlit analogii teorie diferenciálního počtu funkce jedné proměnné a teorie diferenciálního počtu funkcí více proměnných, - vysvětlit pojem grafu funkce dvou proměnných, představit si graf funkce dvou proměnných a použivat software (např. Maple) k vykreslování těchto grafů, - aplikovat diferenciál a Taylorovu větu k přibližnému vyjádření hodnot funkce, - popsat a odůvodnit postup vyšetřování lokálních extrémů funkce dvou proměnných, - řešit úlohy na extrémy.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Vypracování domácích zápočtových prací, napsání průběžných písemných prací. ISP: Vypracování domácích zápočtových prací, napsání průběžných písemných prací. Zkouška: Teorie diferenciálního počtu funkcí více proměnných, počítání příkladů.
Doporučená literatura
  • B. P. Děmidovič. (2003). Sbírka úloh a cvičení z matematické analýzy. Fragment, Brno.
  • Berman, G.N. (1955). Zbierka úloh z matematickej analýzy. Bratislava: SNTL.
  • Došlá, Z., Došlý, O. (2006). Diferenciální počet funkcí více proměnných.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Došlá, Z., Plch, R., Sojka, P. (1999). Matematická analýza s programem Maple. Diferenciální počet funkcí více proměnných. Brno: Masarykova univerzita.
  • Hájek, J. (1993). Cvičení z matematické analýzy.Diferenciální počet funkcí více proměnných.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Jarník, V. (1976). Diferenciální počet II. Academia, Praha.
  • Jarník, V. (1951). Úvod do počtu diferenciálního.. Praha.
  • Spivak, M. (1994). Calculus. Cambridge: Cambridge University Press, 670 s.
  • Škrášek, J. Tichý, Z. (1983). Základy aplikované matematiky II. Praha: SNTL.
  • THOMAS, G.B., FINNEY, R.L. (1989). Calculus and analytic geometry. Addison-Wesley Publishing Company.
  • Veselý, J. (1997). Matematická analýza pro učitele I,II. Praha.
  • WEIR M. D., HASS J., GIORDANO F. R. (2008). Thomas' Calculus. Pearson International Edition.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní