Vyučující
|
-
Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
-
Vaško Jiří, Mgr.
-
Uhlířová Martina, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pozornost je věnována rozmanitým aspektům práce učitele a žáka s učebními úlohami (úlohy v učebnicích matematiky, v didaktickém testu, v různých etapách vyučovacího procesu vzhledem k věkovým a individuálním zvláštnostem žáků ? úlohy pro talentované a zaostávající žáky, vzhledem ke specifickým aspektům vyučování ? úlohy pro domácí práci, soutěže, přijímací zkoušky, školní projekt aj.), zajímavým úlohám z historie matematiky, možnostem využití technických didaktických prostředků a informačních a komunikačních technologií jako zdroje vhodných námětů úloh.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je rozšířit a prohloubit poznatky studentů z předchozí matematické a didaktické přípravy v oblasti teorie matematických učebních úloh (typologie a taxonomie úloh, metody a postupy řešení) i edukační reality, reflektující zkušenosti žáků z dosavadních pedagogických praxí (řízení učební činnosti žáků při řešení úlohy, analýza řešitelských postupů žáků, posuzování a hodnocení správného a chybného řešení úlohy).
Absolvent předmětu se orientuje v problematice řešení matematických úloh v kontextu edukačního prostředí primární školy.
|
Předpoklady
|
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu jsou základní oborově matematické a didaktické kompetence získané při předcházejícím studiu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Aktivní účast v semináři, odevzdání seminární práce a její prezentace.
|
Doporučená literatura
|
-
? NOVÁK, B., STOPENOVÁ, A. (1993). Slovní úlohy ve vyučování matematice na 1.st. ZŠ. . Olomouc : UP.
-
HEJNÝ, M., MIKULIČOVÁ, A. (1999). Analýza písomného prejavu riešenia matematických úloh. . B. Bystrica: Met. centrum.
-
HEJNÝ, M. (1990). Teória vyučovania matematike 2. . Bratislava: SPN.
-
KUBÍNOVÁ, M., NOVOTNÁ, J. (1998). Projekty ve vyučování matematice na základní škole. Plzeň: Pedagogické centrum.
-
KULIČ, V. (1971). Chyba a učení. . Praha: SPN .
-
NOVÁK B. . (2004). Počítejte s klokanem. Kategorie Klokánek. . Olomouc, Prodos .
-
NOVOTNÁ, J. (2000). Analýza řešení slovních úloh. . Praha : UK.
-
ODVÁRKO, O. (1995). Matematika pro každý den. Praha: Prospektrum.
-
OPAVA, Z. (1989). Matematika kolem nás.. Praha: Albatros.
|