Předmět: Řešení matematických úloh

« Zpět
Název předmětu Řešení matematických úloh
Kód předmětu KMT/KUMUQ
Organizační forma výuky Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vaško Jiří, Mgr.
  • Uhlířová Martina, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pozornost je věnována rozmanitým aspektům práce učitele a žáka s učebními úlohami (úlohy v učebnicích matematiky, v didaktickém testu, v různých etapách vyučovacího procesu vzhledem k věkovým a individuálním zvláštnostem žáků ? úlohy pro talentované a zaostávající žáky, vzhledem ke specifickým aspektům vyučování ? úlohy pro domácí práci, soutěže, přijímací zkoušky, školní projekt aj.), zajímavým úlohám z historie matematiky, možnostem využití technických didaktických prostředků a informačních a komunikačních technologií jako zdroje vhodných námětů úloh.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je rozšířit a prohloubit poznatky studentů z předchozí matematické a didaktické přípravy v oblasti teorie matematických učebních úloh (typologie a taxonomie úloh, metody a postupy řešení) i edukační reality, reflektující zkušenosti žáků z dosavadních pedagogických praxí (řízení učební činnosti žáků při řešení úlohy, analýza řešitelských postupů žáků, posuzování a hodnocení správného a chybného řešení úlohy).
Absolvent předmětu se orientuje v problematice řešení matematických úloh v kontextu edukačního prostředí primární školy.
Předpoklady
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu jsou základní oborově matematické a didaktické kompetence získané při předcházejícím studiu.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Aktivní účast v semináři, odevzdání seminární práce a její prezentace.
Doporučená literatura
  • ? NOVÁK, B., STOPENOVÁ, A. (1993). Slovní úlohy ve vyučování matematice na 1.st. ZŠ. . Olomouc : UP.
  • HEJNÝ, M., MIKULIČOVÁ, A. (1999). Analýza písomného prejavu riešenia matematických úloh. . B. Bystrica: Met. centrum.
  • HEJNÝ, M. (1990). Teória vyučovania matematike 2. . Bratislava: SPN.
  • KUBÍNOVÁ, M., NOVOTNÁ, J. (1998). Projekty ve vyučování matematice na základní škole. Plzeň: Pedagogické centrum.
  • KULIČ, V. (1971). Chyba a učení. . Praha: SPN .
  • NOVÁK B. . (2004). Počítejte s klokanem. Kategorie Klokánek. . Olomouc, Prodos .
  • NOVOTNÁ, J. (2000). Analýza řešení slovních úloh. . Praha : UK.
  • ODVÁRKO, O. (1995). Matematika pro každý den. Praha: Prospektrum.
  • OPAVA, Z. (1989). Matematika kolem nás.. Praha: Albatros.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní