Vyučující
|
-
Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
-
Bártková Eva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Program a obsahová náplň předmětu 1) Identifikace nadaného žáka. Charakteristika nadaného žáka, charakteristika matematicky nadaného žáka. 2) Organizační formy výuky, vhodné výukové metody. Základní přístupy ve vzdělávání nadaných (akcelerace, enrichment). 3) Obohacení (prohloubení, rozšíření) učiva + konkrétní ukázky. 4) Řešení soutěžní úlohy jako prostředek rozvoje osobnosti žáka s nadáním na matematiku. 5) Didaktické hry, hlavolamy 6) Didaktická počítačová hra jako prostředek pro rozvoj osobnosti žáka s nadáním na matematiku. 7) Výukový software ve vzdělávání nadaného žáka. 8) Prezentace studentských zápočtových prací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Semestrální práce
- 6 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznámí studenty se specifiky vzdělávání nadaného žáka na 1. stupni základní školy. Studentům budou představeny základní organizační formy výuky, vhodné výukové metody a základní přístupy, které by měly být ve vzdělávání nadaného žáka uplatňovány. Budou rovněž představeny konkrétní náměty, jak upravit obsah vzdělávání nadaného žáka v hodinách matematiky.
Poznatky získané v předmětu MANAK jsou předpokladem pro úspěšné studium dalších předmětů a využití v pedagogické praxi.
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno zvládnutím základních didaktických dovedností získaných v předmětech DIMAK, DIMBK.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
1)Prezentace vlastního námětu (aktivity) vhodného pro obohacení (rozšíření, prohloubení) učiva žáka nadaného na matematiku příp. vytvoření pracovních listů s problémovými, nestandardními úlohami. 2)Aktivní účast studentů na seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
Calábek, P. a kol. (2010). Péče o matematické talenty v České republice. UP, Olomouc.
-
HŘÍBKOVÁ, L. (2005). Nadání a nadaní. Praha: UK.
-
LAZNIBATOVÁ, J. (2001). Nadané dieťa, jeho vývin, vzdelavanie a podporovanie.. Bratislava: Iris.
|