Předmět: Matematika s didaktikou 6

« Zpět
Název předmětu Matematika s didaktikou 6
Kód předmětu KMT/KTM6Q
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Modelové situace edukační činnosti v matematickém vyučování ? motivace, prezentace nového učiva, fixace a hodnocení výsledků vyučování v různých ročnících ZŠ (přechod z 1. na 2. stupeň ZŠ, práce s talentovanými žáky a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, příprava k přechodu na vyšší sekundární školu) v návaznosti na zkušenosti studentů získané v průběhu pedagogických praxí. Komunikace v matematickém vyučování, strategie učitele ve výuce. Specifika matematického vyučování ve speciálních školách.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět má umožnit studentům orientovat se v alternativních didaktických přístupech včetně matematického vzdělávání handicapovaných dětí (specifika učebních programů a učebnic).
Student si prohloubí nezbytné základní kompetence k výuce matematiky v primární/speciální škole. Absolvent předmětu získá způsobilost s potřebným nadhledem se pohybovat v edukačním prostoru primární /speciální školy ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace, řídit učební činnost žáků, evaluovat výsledky výuky a kreativně modifikovat své pedagogické postupy v předmětu matematika vzhledem k věkovým, mentálním a sociálním potřebám žáků.
Předpoklady
Předmět navazuje na MADI5, tvoří s ním organický celek. Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu jsou základní oborově matematické kompetence získané studiem odborně zaměřených matematických předmětů a schopnost tvořivě je aplikovat v didaktických souvislostech.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Aktivní účast v seminářích, zpracování seminární práce vztahující se ke zvolenému tématu školské matematiky, její prezentace v semináři (PowerPoint),recenzní posouzení vybrané učebnice/učebnicové řady pro matematiku v primární škole.
Doporučená literatura
  • Hejný, M. - Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Praha, Portál 2001. ISBN 80-7178-581-4..
  • Novák, B., Stopenová, A.: Slovní úlohy ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ. Olomouc: UP, 1993. ISBN 80-7067-294-3..
  • Novák, B.: Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 1. Olomouc, UP 2003. ISBN 80-244-0691-8.
  • Novák, B.: Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 2 pro učitelství 1. stupně ZŠ. Olomouc: UP, 2004. 66 s. ISBN 80-244-0916-X..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní