Předmět: Matematická pregramotnost 2

« Zpět
Název předmětu Matematická pregramotnost 2
Kód předmětu KMT/KMP2@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Uhlířová Martina, RNDr. Ph.D.
  • Bártková Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíl předmětu: Studenti si osvojí poznatky z oblasti rozvíjení matematické pregramotnosti dětí v prostředí mateřské školy Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - prakticky aplikovat základní matematické pojmy teorie množin a elementární aritmetiky související s předmatematickými představami (množina, třídění, uspořádání), - implementovat vhodné metody a strategie rozvíjející matematickou pregramotnost do edukačních aktivit v rámci vzdělávání v mateřské škole, - volit vhodný edukační materiál na podporu rozvoje matematické pregramotnosti, - koncipovat krátkodobý/dlouhodobý projekt na stimulování a rozvíjení matematické pregramotnosti. Hlavní témata předmětu: Základní matematické pojmy a jejich pedagogická transformace do edukačního prostředí mateřské školy Rozvíjení matematických představ spojených s mnohostními představami a operačním myšlením dětí (prekoncepty pro operace sčítání, odčítání, násobení. dělení) Rozvíjení prelogického myšlení dětí Metody, didaktické hry a edukační materiály, které přispívají k rozvoji matematické pregramotnosti. Propojení na pedagogickou praxi: Témata budou předložena v kontextu reality mateřské školy, budou diskutovány modelové situace, dílčí aktivity budou ověřovány v rámci praxí studentů v MŠ s následnou reflexí.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • ACLAND, J. (2005). Fun with Shape and Size. Oxford.
  • Hejný, M. (1998). Barevná bludiště. Praha: PdF UK.
  • Kaslová, M. (2010). Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál.
  • Košč, L. (1972). Psychológia matematických schopností.. Bratislava: SPN.
  • KŘÍŽOVÁ, J., MRUŠKOVIČOVÁ, L. (1988). Rozvíjení základních matematických představ v mateřské škole.. Praha.
  • Morgan, N. (2008). Count to 10. London.
  • Morgan, N. (2008). Learn the Time. London.
  • Novák, B. (1999). Matematika III. Několik kapitol z didaktiky matematiky. Olomouc.
  • Opravilová, E. (1979). Domaluj, vystřihni a hrej si. Praha: Komenium.
  • Opravilová, E., Filcík, G. (1995). Než půjdeš do školy I a II. Praha.
  • POKORNÁ, V. (1994). Porovnej, dokresli, spojuj, rozlišuj, skládej.. Praha: fi BLUG.
  • SCIACOVELLI, G. (1978). Nová matematika. Praha: SPN.
  • STOPENOVÁ, A., UHLÍŘOVÁ, M. (2017). Matematická pregramotnost 1. Studijní opora distančního vzdělávání.. Olomouc.
  • STOPENOVÁ, A., UHLÍŘOVÁ, M. (2017). Matematická pregramotnost 2. Studijní opora distančního vzdělávání.. Olomouc.
  • Vančurová, E. (1976). Bystrozraký Filip. Praha: Albatros.
  • Veberová, E. (1990). Těšíme se do školy. Praha: SPN.
  • Weigl, I. (1982). Porovnávanie, usporadúvanie, priraďovanie. Bratislava: SPN.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní