Vyučující
|
-
Gerža Antonín, Mgr.
-
Nocar David, Mgr. Ph.D.
-
Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Učivo dle RVP ZV Vzdělávací oblast: MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE 2. stupeň Tematický okruh: ČÍSLO A PROMĚNNÁ Učivo - dělitelnost přirozených čísel - prvočíslo, číslo složené, násobek, dělitel, nejmenší společný násobek, největší společný dělitel, kritéria dělitelnosti - celá čísla - čísla navzájem opačná, číselná osa - desetinná čísla, zlomky - rozvinutý zápis čísla v desítkové soustavě; převrácené číslo, smíšené číslo, složený zlomek - poměr - měřítko, úměra, trojčlenka - procenta - procento, promile; základ, procentová část, počet procent; jednoduché úrokování - mocniny a odmocniny - druhá mocnina a odmocnina - výrazy - číselný výraz a jeho hodnota; proměnná, výrazy s proměnnými, mnohočleny - rovnice - lineární rovnice, soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými Tematický okruh: ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY Učivo - závislosti a data - příklady závislostí z praktického života a jejich vlastnosti, nákresy, schémata, diagramy, grafy, tabulky; četnost znaku, aritmetický průměr - funkce - pravoúhlá soustava souřadnic, přímá úměrnost, nepřímá úměrnost, lineární funkce Tematický okruh: GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU Učivo - rovinné útvary - přímka, polopřímka, úsečka, kružnice, kruh, úhel, trojúhelník, čtyřúhelník (lichoběžník, rovnoběžník), pravidelné mnohoúhelníky, vzájemná poloha přímek v rovině (typy úhlů), shodnost a podobnost (věty o shodnosti a podobnosti trojúhelníků) - metrické vlastnosti v rovině - druhy úhlů, vzdálenost bodu od přímky, trojúhelníková nerovnost, Pythagorova věta - prostorové útvary - kvádr, krychle, rotační válec, jehlan, rotační kužel, koule, kolmý hranol - konstrukční úlohy - množiny všech bodů dané vlastnosti (osa úsečky, osa úhlu, Thaletova kružnice), osová souměrnost, středová souměrnost Tematický okruh: NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY Učivo - číselné a logické řady - číselné a obrázkové analogie - logické a netradiční geometrické úlohy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Matematika v kurikulu základní školy je zahájení didaktické přípravy studentů na konci bakalářského studia po skončení jejich matematické přípravy, po které bude následovat jejich další příprava v navazujícím studiu učitelství matematiky pro 2. stupeň ZŠ. Studentům budou předkládány matematické úlohy dle obsahu kurikula matematického vzdělávání pro 2. stupeň ZŠ na kterých budou uplatňovány různé metody řešení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání.. Praha.
-
CAMPBELL, J. R. (2001). Jak rozvíjet nadání vašich dětí.. Praha.
-
DOČKAL, V. (2005). . Zaměřeno na talenty aneb Nadání má každý.. Praha.
-
HERMAN, J., KUČERA, R., ŠIMŠA, J. (2001). Metody řešení matematických úloh I.. Brno:Masarykova univerzita.
-
HERMAN, J., KUČERA, R., ŠIMŠA, J. (1997). Metody řešení matematických úloh II.. Brno:Masarykova univerzita.
-
KLŮFA, J., COUFAL, J. (2003). Matematika.. Praha.
-
KRYGOWSKA, Z. (1977). Zarys dydaktyki matematyki. 1. ? 3.. Warzsawa.
-
KUBÁT, J., HRUBÝ, D., PILGR, J. (1996). Sbírka úloh z matematiky pro střední školy.. Praha.
-
KUBÁT, J. (2004). Sbírka úloh z matematiky pro přípravu k maturitní zkoušce a k přijímacím zkouškám na vysoké školy.. Praha.
-
ODVÁRKO, O., CALDA, E., ŠEDIVÝ, J., ŽIDEK, S. (1990). Metody řešení matematických úloh.. Praha.
-
PETTY, G. (2002). Moderní vyučování.. Praha.
-
POLÁK, J. (1999). Středoškolská matematika v úlohách II.. Praha.
-
POLÁK, J. (1996). Středoškolská matematika v úlohách I.. Praha.
-
RIEČAN, B., KOMORNÍK, J., HAVEL, I., VRBA, A. (1983). . Seminář a cvičení z matematiky.. Praha.
-
SPAGNOLO, F., ČIŽMÁR, J. (2003). Komunikácia v matematike na strednej škole. Brno:Masarykova univerzita.
-
VAŇATOVÁ, L., DUPAČ, V., KOMAN, M., ŠEDIVÝ, O. (1987). Seminář a cvičení z matematiky.. Praha.
-
ZELINKOVÁ, O. (2003). Poruchy učení. Praha.
|