Předmět: Matematika v kurikulu základní školy

« Zpět
Název předmětu Matematika v kurikulu základní školy
Kód předmětu KMT/KMKZ@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gerža Antonín, Mgr.
  • Nocar David, Mgr. Ph.D.
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Učivo dle RVP ZV Vzdělávací oblast: MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE 2. stupeň Tematický okruh: ČÍSLO A PROMĚNNÁ Učivo - dělitelnost přirozených čísel - prvočíslo, číslo složené, násobek, dělitel, nejmenší společný násobek, největší společný dělitel, kritéria dělitelnosti - celá čísla - čísla navzájem opačná, číselná osa - desetinná čísla, zlomky - rozvinutý zápis čísla v desítkové soustavě; převrácené číslo, smíšené číslo, složený zlomek - poměr - měřítko, úměra, trojčlenka - procenta - procento, promile; základ, procentová část, počet procent; jednoduché úrokování - mocniny a odmocniny - druhá mocnina a odmocnina - výrazy - číselný výraz a jeho hodnota; proměnná, výrazy s proměnnými, mnohočleny - rovnice - lineární rovnice, soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými Tematický okruh: ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY Učivo - závislosti a data - příklady závislostí z praktického života a jejich vlastnosti, nákresy, schémata, diagramy, grafy, tabulky; četnost znaku, aritmetický průměr - funkce - pravoúhlá soustava souřadnic, přímá úměrnost, nepřímá úměrnost, lineární funkce Tematický okruh: GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU Učivo - rovinné útvary - přímka, polopřímka, úsečka, kružnice, kruh, úhel, trojúhelník, čtyřúhelník (lichoběžník, rovnoběžník), pravidelné mnohoúhelníky, vzájemná poloha přímek v rovině (typy úhlů), shodnost a podobnost (věty o shodnosti a podobnosti trojúhelníků) - metrické vlastnosti v rovině - druhy úhlů, vzdálenost bodu od přímky, trojúhelníková nerovnost, Pythagorova věta - prostorové útvary - kvádr, krychle, rotační válec, jehlan, rotační kužel, koule, kolmý hranol - konstrukční úlohy - množiny všech bodů dané vlastnosti (osa úsečky, osa úhlu, Thaletova kružnice), osová souměrnost, středová souměrnost Tematický okruh: NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY Učivo - číselné a logické řady - číselné a obrázkové analogie - logické a netradiční geometrické úlohy

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu Matematika v kurikulu základní školy je zahájení didaktické přípravy studentů na konci bakalářského studia po skončení jejich matematické přípravy, po které bude následovat jejich další příprava v navazujícím studiu učitelství matematiky pro 2. stupeň ZŠ. Studentům budou předkládány matematické úlohy dle obsahu kurikula matematického vzdělávání pro 2. stupeň ZŠ na kterých budou uplatňovány různé metody řešení.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání.. Praha.
  • CAMPBELL, J. R. (2001). Jak rozvíjet nadání vašich dětí.. Praha.
  • DOČKAL, V. (2005). . Zaměřeno na talenty aneb Nadání má každý.. Praha.
  • HERMAN, J., KUČERA, R., ŠIMŠA, J. (2001). Metody řešení matematických úloh I.. Brno:Masarykova univerzita.
  • HERMAN, J., KUČERA, R., ŠIMŠA, J. (1997). Metody řešení matematických úloh II.. Brno:Masarykova univerzita.
  • KLŮFA, J., COUFAL, J. (2003). Matematika.. Praha.
  • KRYGOWSKA, Z. (1977). Zarys dydaktyki matematyki. 1. ? 3.. Warzsawa.
  • KUBÁT, J., HRUBÝ, D., PILGR, J. (1996). Sbírka úloh z matematiky pro střední školy.. Praha.
  • KUBÁT, J. (2004). Sbírka úloh z matematiky pro přípravu k maturitní zkoušce a k přijímacím zkouškám na vysoké školy.. Praha.
  • ODVÁRKO, O., CALDA, E., ŠEDIVÝ, J., ŽIDEK, S. (1990). Metody řešení matematických úloh.. Praha.
  • PETTY, G. (2002). Moderní vyučování.. Praha.
  • POLÁK, J. (1999). Středoškolská matematika v úlohách II.. Praha.
  • POLÁK, J. (1996). Středoškolská matematika v úlohách I.. Praha.
  • RIEČAN, B., KOMORNÍK, J., HAVEL, I., VRBA, A. (1983). . Seminář a cvičení z matematiky.. Praha.
  • SPAGNOLO, F., ČIŽMÁR, J. (2003). Komunikácia v matematike na strednej škole. Brno:Masarykova univerzita.
  • VAŇATOVÁ, L., DUPAČ, V., KOMAN, M., ŠEDIVÝ, O. (1987). Seminář a cvičení z matematiky.. Praha.
  • ZELINKOVÁ, O. (2003). Poruchy učení. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní