Předmět: Didaktika matematiky 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika matematiky 2
Kód předmětu KMT/KMD2@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Učební úlohy v primárním matematickém vzdělávání, jejich didaktické funkce a klasifikace Metody řešení úloh. - Metody prezentace nového učiva (indukce, dedukce, analogie), metody řešení úloh (heuristika, algoritmus). - Motivace. Didaktická hra, manipulativní činnosti, učební pomůcky, projekt, historická poznámka, badatelsky orientované vyučování, matematické soutěže, ICT. - Hodnocení, procedury získávání informací pro hodnocení. Standardizovaný a nestandardizovaný test, otevřené a uzavřené úlohy, vlastnosti testu a testových položek (validita, reliabilita, citlivost). Kvantitativní a kvalitativní analýza výkonu žáka v testu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
- rozšířit a prohloubit poznatkový inventář studenta o aktuální výukové koncepce, pracovní metody a postupy matematiky a aplikovat jejich znalost v reálné edukační praxi, - osvojit si znalost různých přístupů k řešení specifických problémů v oblasti výuky matematiky primární školy.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Seminární práce 1 - Didaktický test a práce s chybou: Rozbor didaktického testu - libovolného ročníku, popis konstrukce testu a jeho hodnocení. Analýza z pohledu práce s chybou, odevzdání ve formátu .pdf nebo .doc (MS Teams), termín odevzdání do 12.4.2024 Seminární práce - Reflektivní minutovka: Implementace reflektivní minutovky (viz MOODLu, kap. Formativní hodnocení) do hodiny matematiky, Struktura - proč výběr dané minutovky, popis procesu implementace, ukázky vyhodnocení, zpětná vazba, odevzdání ve formátu .pdf nebo .doc (MS Teams), termín odevzdání do 12.4.2024 Test - Nestandardní úlohy (termín 22.3.2024)
Doporučená literatura
  • Hejný, M., Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika. Praha: Portál.
  • HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (eds.). (2009). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK.
  • Krejčová, E. (2009). Hry a matematika na 1. stupni ZŠ.. Praha: SPN.
  • Kubínová, M., Novotná, J. (1998). Projekty ve vyučování matematice na ZŠ. Plzeň: Pedagogické centrum.
  • Kuřina, F. et al. (2009). Matematika a porozumění světu. Praha: Academia.
  • Kuřina, F. et al. (2011). Matematika a řešení úloh. České Budějovice.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní