Předmět: Didaktika matematiky 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika matematiky 1
Kód předmětu KMT/KMD1@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Matematika a didaktika matematiky v profesní přípravě učitele primární školy. Vztah matematiky jako vědy a školské matematiky. - Transmisivní a konstruktivistické pojetí matematického vyučování. - Problematika obsahu poznání v matematice primární školy - vzdělávací oblast Matematika a její aplikace v RVP ZV: tematické okruhy Číslo a početní operace, Závislosti, vztahy a práce s daty, Geometrie v rovině a v prostoru, Nestandardní aplikační úlohy a problémy. Standard vzdělávání - matematika. Pojetí matematické gramotnosti. - Proces vytváření elementárních matematických pojmů (číslo, geometrické pojmy, relace, operace), jeho teoretické ukotvení a reflexe v reálném matematickém vyučování. - Učebnice a učební pomůcky pro matematiku primární školy

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
- získat základní, systémově strukturované znalosti didaktiky matematiky na primárním stupni vzdělávání odpovídající úrovni soudobého stavu poznání v kontextu jejího historického vývoje a mezioborových přesahů, - osvojit si potřebné znalosti vzdělávacího obsahu matematiky základní školy v rozsahu aktuálního předmětového kurikula (RVP ZV), v širších oborově předmětových souvislostech, - osvojit si dovednost didaktické transformace vzdělávacího obsahu vzhledem ke specifickému charakteru primární školy.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky na splnění předmětu: - splnění požadavků sdělených na úvodním setkání - plnění úkolů zadávaných ve výuce - 50 % účast - účast na zápočtovém testu Požadavky na splnění předmětu pro ISP: - splnění požadavků sdělených na úvodním setkání - plnění úkolů zadávaných ve výuce - účast na zápočtovém testu - seminární práce na zadané téma
Doporučená literatura
  • Projekt SUMA JČMF ?Matematika pro všechny?.
  • Hejný, M., Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika. Praha: Portál.
  • Kuřina, F. et al. (2009). Matematika a porozumění světu. Praha: Academia.
  • Kuřina, F. et al. (2011). Matematika a řešení úloh. České Budějovice.
  • Molnár, J. et al. (2008). Konstruktivismus ve vyučování matematice.. Olomouc: UP.
  • Molnár, J. (2007). Učebnice matematiky a klíčové kompetence.. Olomouc: UP.
  • Novák, B. (2013). Didaktika matematiky A.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní