Předmět: Interpretace výsledků stat. analýzy dat

« Zpět
Název předmětu Interpretace výsledků stat. analýzy dat
Kód předmětu KMT/KINSQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Zdráhal Tomáš, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Úvod do výzkumu v sociálních vědách Populace a výběr. Inferenční a deskriptivní statistika. Metody výběru. Dělení znaků a měrné stupnice. Výzkumné návrhy, Grafy. 2. Míry polohy - průměr, medián, modus Sběr dat. Průměr, medián, modus. Šikmost rozložení. 3. Rozptyl Míry polohy vs. měřítka variability. Rozsah. Rozptyl. Směrodatná odchylka. Odhady parametrů populace. Vzorce pro výpočet rozptylu. Rozdíly mezi výběrovým a základním (populačním) souborem. Vzorce pro výpočet statistik vs. parametry populace. 4. Normální rozdělení (distribuce) Metoda výběrů a normální distribuce. Popis rozdělení četností. 5. Standardizace a skóre z Výpočet pravděpodobnosti pomocí z-skóre a normálního rozdělení. 6. Standardní chyba Standardní chyba průměru. Centrální limitní věta. Výpočet hodnot z a t. 7. Statistická významnost, velikost efektu a intervaly spolehlivosti Statistická významnost. Testování hypotéz. Velikost účinku. Intervaly spolehlivosti. 8. t- Testy t-rozdělení. Jedno výběrový t- test. Velikost účinku. Závislé (tj. spárované) soubory. 9. Jednocestná analýza rozptylu (ANOVA) ANOVA. Rozdělení rozdílu v jednocestné metodě ANOVA. Výpočet hodnoty F. Interpretace hodnoty F. Provedení post-hoc Tukey testů. Velikost účinku. 10. Faktorová analýza rozptylu Hlavní efekty a efekty interakce. Analýza kovariance. Jednoduché efekty. Velikost účinku. 11. Analýza odchylek opakovaných měření Rozdělení rozdílu. Částečné efekty, jednoduché efekty a velikost efektu. 12. Korelace Pearsonův korelační koeficient. Testování statistické významnosti. 13. Regrese Jednoduchá lineární regrese. Další regrese. 14. Neparametrické testy a chí-kvadrát test nezávislosti chí-kvadrát test nezávislosti. 15. Faktorová analýza a analýza spolehlivosti Analýza faktorů hlavních součástí. Analýza průzkumného faktoru (EFA). Konfirmační faktorová analýza. Spolehlivostní analýza.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 60 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
Statistická analýza dat Cílem kurzu je seznámit posluchače s kvantitativním výzkumem v takové podobě, aby byl schopen zvládnout celý výzkumný proces a získat praktickou zkušenost v podobě přípravy kvalitního projektu, realizace sběru dat v terénu a následného zpracování, analyzování a interpretace získaných dat od respondentů výzkumu.

Předpoklady
Nejzákladnější znalost angličtiny - ze střední školy nebo z kurzu angličtiny pro "neangličtináře" na VŠ.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zápočet bude udělen na základě ústní debaty o Vámi vypracovaném úkolu, u které prokážete, že jste úkol vypracovali dostatečně správně a s POROZUMĚNÍM. Podrobnosti o úkolu, způsobu jeho vypracování a odevzdání je uveden v LMS Claroline na panda.ujep.cz/public/math Je nutno se do LMS zaregistrovat a pak se přihlásit do kurzu INSQ - Interpretace vysledku stat. analyzy dat; klíč pro zapsání je INSQ Dále musíte aktivně absolvovat alespoň 75 % seminářů. Aktivně absolvovat znamená, že budete muset umět reagovat na dotazy týkající se problematiky již probraných kapitol. Kapitol je 15, tedy více než výukových týdnů. V některých týdnech bude tedy probráno více látky, než je obsaženo v jedné kapitole. Studenti, kteří budou mít větší než tolerovanou (25%) neúčast z důvodu zahraničních stáží, budou muset vložit do LMS tento úkol zpracovaný jak v češtině, tak v angličtině (včetně zadání úkolu). Pokud probíhala jejich komunikace na stážích v jiném než v anglickém jazyce a pokud takový student prokáže, že v rámci studia na PdF UPOL neabsolvoval žádnou výuku angličtiny, bude mu individuálně předložena jiná forma "doplnění" netolerované neúčasti na seminářích tohoto předmětu. Dále musíte aktivně absolvovat alespoň 75 % seminářů. Aktivně absolvovat znamená, že budete muset umět reagovat na dotazy týkající se problematiky již probraných kapitol. Kapitol je 15, tedy více než výukových týdnů. V některých týdnech bude tedy probráno více látky, než je obsaženo v jedné kapitole. Studenti, kteří budou mít větší než tolerovanou (25%) neúčast z důvodu zahraničních stáží, budou muset vložit do LMS tento úkol zpracovaný jak v češtině, tak v angličtině (včetně zadání úkolu). Pokud probíhala jejich komunikace na stážích v jiném než v anglickém jazyce a pokud takový student prokáže, že v rámci studia na PdF UPOL neabsolvoval žádnou výuku angličtiny, bude mu individuálně předložena jiná forma "doplnění" netolerované neúčasti na seminářích tohoto předmětu.
Doporučená literatura
  • CHRÁSKA, Miroslav. (2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní