Předmět: Algebra 3

« Zpět
Název předmětu Algebra 3
Kód předmětu KMT/KAL3@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Zdráhal Tomáš, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Polynomiální algebra - Polynomy jedné neurčité: Definice a základní operace (sčítání, odčítání, násobení, dělení); stupně polynomů a koeficienty. - Dělitelnost polynomů: Kritéria dělitelnosti polynomů; rozklady polynomů na součin ireducibilních faktorů. - Kořeny polynomů: Definice nulových bodů polynomů; Vietaovy vzorce a vztahy mezi kořeny a koeficienty; nalezení a analýza kořenů. - Polynomy s celočíselnými koeficienty: Specifické vlastnosti a dělitelnost v okruhu celočíselných koeficientů; použití Eisensteinova kritéria pro ireducibilitu. - Derivace polynomů: Definice a výpočty derivací polynomů; aplikace derivací na analýzu chování polynomů. - Polynomy více neurčitých: Základní operace a vlastnosti polynomů s více neurčitými; rozklady a analýza polynomů více neurčitých; symetrické polynomy: definice a vlastnosti; aplikace symetrických polynomů v analýze polynomů více neurčitých; příklady a úlohy na symetrické polynomy. Algebraické rovnice - Řešení binomických rovnic: Metody a příklady. - Rovnice druhého stupně nad komplexními čísly: Řešení kvadratických rovnic; použití diskriminantu; geometrická interpretace a aplikace. - Rovnice třetího stupně nad komplexními čísly:: Metody řešení kubických rovnic; Cardanova metoda a její aplikace; příklady a analytické metody. - Reciproké rovnice: Definice a metody řešení rovnic, kde proměnné jsou ve jmenovateli; analýza a aplikace. - Numerické řešení rovnic: Metody numerického řešení rovnic (např. metoda bisekce, Newtonova metoda); aplikace a příklady.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je poskytnout studentům hluboké porozumění základním i pokročilým algebraickým konceptům a jejich aplikacím. Studenti se seznámí s různými aspekty polynomiální algebry a algebraických rovnic a rozvinou dovednosti potřebné pro efektivní výuku algebry na různých úrovních vzdělávání. Po absolvování kurzu budou studenti schopni: - Analyzovat a manipulovat s polynomy v jedné i více neurčitých: Studenti se naučí definovat a provádět základní operace s polynomy, určovat jejich stupně a koeficienty, a pochopí specifické vlastnosti polynomů s celočíselnými koeficienty. Budou schopni aplikovat derivace polynomů a rozpoznat a analyzovat symetrické polynomy a jejich použití. - Řešit problémy týkající se dělitelnosti a rozkladů polynomů: Studenti získají dovednosti v identifikaci dělitelnosti polynomů, rozkladu polynomů na ireducibilní faktory a aplikaci Eisensteinova kritéria pro ireducibilitu. - Pracovat s kořeny polynomů: Budou umět používat Vietaovy vzorce, analyzovat vztahy mezi kořeny a koeficienty, a efektivně nalézat a interpretovat nulové body polynomů. - Řešit algebraické rovnice různého stupně: Studenti zvládnou řešit binomické rovnice, kvadratické rovnice nad komplexními čísly, kubické rovnice, a rovnice s proměnnými v jmenovateli. Naučí se také používat numerické metody pro řešení rovnic, jako je metoda bisekce a Newtonova metoda. - Aplikovat teoretické poznatky v praxi: Budou schopni využívat algebraické metody a techniky k řešení praktických problémů a úloh, a efektivně je aplikovat ve výuce matematiky. Kurz poskytne studentům nejen teoretické základy, ale i praktické dovednosti potřebné pro výuku algebry a aplikaci algebraických metod v pedagogické praxi.
Pochopení fenoménu polynom, algebraická rovnice
Předpoklady
Pro úspěšné absolvování kurzu jsou požadovány následující předpoklady: - Znalost středoškolské matematiky: Studenti by měli mít pevné základy v matematice na úrovni střední školy, včetně znalostí týkajících se polynomů, funkcí, rovnic a základních algebraických operací. - Znalosti z předmětů Algebra 1 a Algebra 2: Je nutné, aby studenti měli znalosti z předmětů Algebra 1 a Algebra 2. - Základní znalosti v matematické analýze: Užitečné budou i základní znalosti z matematické analýzy, zejména v oblasti derivací a základních funkcí. Tyto předpoklady zajistí, že studenti budou mít potřebný základ pro pochopení a aplikaci pokročilých algebraických konceptů probíraných v kurzu.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Aktivní znalost problematiky předmětu. Konkrétní požadavky (včetně individuálních zadání semestrálních prací) jsou uvedeny v příslušném týmu v MS Teams. Co se týče aktivní fyzické účasti, ta je pro studenty PS i KS alespoň 49 %, pro studenty studujících dle ISP alespoň 20 % (upřesnění požadavků pro ISP je nutné provést s vyučujícím osobně na začátku semestru).
Doporučená literatura
  • BLAŽEK, J. a kol. Algebra a teoretická aritmetika 2. Praha: SPN 1985..
  • Blažek, J, a kol.: Algebra a teoretická aritmetika 2, Praha, SPN, 1985; Emanovský, P.: Cvičení z algebry (polynomy a algebraické rovnice). Miniskriptum, PdF UP Olomouc, 1998; Kopecký, M., Emanovský, P.: Sbírka řešených příkladů z algebry. Skriptum, olomouc, UP, 1990.
  • EMANOVSKÝ, P.: Algebra 3. Olomouc. VUP 2005. ISBN 80-244-0490-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní