Předmět: ITEP-Software ve vzdělávání matematice

« Zpět
Název předmětu ITEP-Software ve vzdělávání matematice
Kód předmětu KMT/IISVM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Zdráhal Tomáš, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Předmět vznikl v rámci projektu Inovativní vzdělávání učitelů spojením teorie s praxí (ITEP), reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006522 a je zaměřený na využití digitálních technologií ve výuce matematiky, potažmo na využití matematického softwaru GeoGebra - Open Source programu vhodného především pro žáky základních a středních škol. Seminář je rozdělený na teoretickou a praktickou část. V teoretické části budou studenti seznámeni se všemi aplikacemi GeoGebry a dále s problematikou Platónských těles, jejichž objemy pak budou pomocí dynamických prostředků GeoGebry odvozovat - viz praktická náplň semináře.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu, jehož náplní je využití vybraných digitálních technologií (konkrétně matematického softwaru GeoGebra) ve výuce matematiky, je transformace zkušeností s prací s tímto matematickým programem při řešení některých problémů školské geometrie. Přidanou hodnotou bude rozvoj pozitivních postojů frekventantů kurzu k matematice jako takové.
Absolvent kurzu budu umět řešit některé úlohy geometrického charakteru pomocí matematického softwaru GeoGebra a bude schopen aktivně pochopit roli prostředků ICT ve výuce školské matematiky.
Předpoklady
Účastníci kurzu musí mít základní znalosti školské matematiky na úrovni absolventů kterékoliv střední školy.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Nutnou podmínkou k absolvování kurzu bude vypracování práce, která bude řešit problematiku odvození objemů všech Platónských těles; práce musí obsahovat i sadu ilustrujících obrázků vytvořených v GeoGebře.
Doporučená literatura
  • GEOGEBRA.
  • Shapes - 3D Geometry Learning on the App Store.
  • Dvořáková, K. Informační technologie ve výuce matematiky-digitální učební materiály.
  • Kotrba, T., Lacina, L. (2010). Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. 1. vyd.. Brno: Barrister & Principal.
  • Zahradník, Motl. (2012). Pěstujeme lineární algebru. UK Praha.
  • Zounek, J., Šeďová, K. (2009). Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. 1. vyd.. Brno: Paido.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání (BB16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní