Předmět: Algoritmizace a programování výpočtů

« Zpět
Název předmětu Algoritmizace a programování výpočtů
Kód předmětu KMT/ALPVQ
Organizační forma výuky Seminář + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Halas Zdeněk, Mgr. Ph.D.
  • Laitochová Jitka, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Obsahem je seznámení s pojmy algoritmus a program, počítač, paměť, proměnná, druhy akcí vyskytující se v algoritmu při zpracování ůlohy na počítači,zápis algoritmu pomocí vývojového diagramu, jak vytvořit program v jazyce C, možnosti jazyka C - výběr. Ukázkové programy, které řeší matematické problémy. Ve vzorových příkladech je vždy v úvodním komentáři programu zadán problém, který máme vyřešit, následuje řešení a na konci mohou být různé poznámky k tématu, ale hlavně jsou tam zadány úlohy k vlastnímu řešení. Jedná se často o modifikace daného algoritmu nebo o napsání nového programu, řešícího podobný problém. Studenti tedy budou řešit řadu drobných úloh v programovacím jazyku C.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s algoritmickým myšlením, které je nezbytné jak pro tvorbu fungujícího programového vybavení, tak pro pochopení obecných principů již hotových profesionálních produktů. Studenti budou řešit řadu drobných problémů v programovém prostředí programovacího jazyka C.
Mít povědomí o algoritmickém myšlení, které je nezbytné jak pro tvorbu fungujícího programového vybavení, tak pro pochopení obecných principů již hotových profesionálních produktů.
Předpoklady
Znalost středoškolské matematiky a informatiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)

Rozumět základním principům vytváření algoritmů. To se bude testovat zadáváním úprav na programech, které jsou studentům poskytnuty ke studiu, případně tvorbou programů nových, ale typově podobných těm, které jsou studentům dodány.
Doporučená literatura
  • Kadlec, V. (2005). Učíme se programovat v jazyce C.. Brno: CP Books, a.s.
  • Laitochová, J., Halas, Z. (2012). Algoritmy v C pro učitele matematiky. Studijní materiál na CD.. UP v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání (BB16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní