Předmět: Teorie kultury

« Zpět
Název předmětu Teorie kultury
Kód předmětu KMS/PETKU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sedláková Renáta, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod, rozsah a působnost antropologie Základní pojmy (kulturní relativismus, esencialismus, etnocentrismus, exotizace, terénní výzkum a jeho metody) Metody antropologického výzkumu Rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem, jejich fáze a jejich výhody a nevýhody, kritéria kvality výzkumu, výzkumný proces v kvalitativním výzkumu, výzkumné fáze, možnosti analýzy Antropologie náboženství a rituál Antropologie v praxi: Gender a etnicita na slovenském venkově v intersekcionální perspektivě Kulturální studia - Birminghamská škola Masová kultura - populární kultura Subkultury a kontrakultury LITERATURA KE ZKOUŠCE: SOUKUP, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-929-1. (kapitoly podle relevance) ERIKSEN, Thomas Hylland. Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-465-6 (kapitoly podle relevance) ECO, U. 1995: Skeptikové a těšitelé. Praha: Svoboda. str. 40-60 LITERATURA KE ZKOUŠCE: McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. 2009. (str. 61-73) Jirák, J., Kőpplová, B. 2009. Masová média. Praha: Portál. (str. 82-85) ROJEK, Ch. Stuart Hall a birminghamská škola. In Kulturální teorie. Praha: Portál. 2010. (str. 104-120). Jansová, I. Proměnlivost pojmu populární kultura v prostředí britských kulturálních studií i mimo ně. Mediální studia. (strany 50-57). Dostupné z: https://medialnistudia.fsv.cuni.cz/front.file/download?file=2016_01_03_jansova.pdf ORAVCOVÁ, Anna, KOLÁŘOVÁ, Marta, ed. Revolta stylem: hudební subkultury mládeže v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství, 2011. (kapitola: Zarámování subkultur str. 13 - 35 nebo Místo závěru str. 201-240) Fiske, J. Komodity a kultura. In: Revue pro média. Brno. 2001. 1/1. Dostupné z: http://rpm.fss.muni.cz/Revue/Revue01/preklad_fiske_rpm01.pdf

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Kurz uvádí frekventanty do studia kultury. Ve svém nejširším pojetí pojem kultury vyjadřuje specificky lidský způsob organizace a realizace jednání objektivizovaný ve hmotných i duševních artefaktech. Kurz kombinuje dva přístupy ke kultuře. V první části semestru seznamuje studující s vybranými koncepty oboru kulturní antropologie, v druhé části s přístupy s tématy, teoriemi a zástupci kulturálních studií. Každému tématu je věnována přednáška a seminář, zaměřený na diskusi zadaných textů k tématu. V rámci seminářů budou studenti vyhodnocovat odbornou literaturu týkající se zmíněných témat, čímž prohloubí své znalosti problematiky a budou kultivovat své kritické myšlení.
V kurzu jsou povoleny dvě absence. Formu náhrady za více než dvě absence (bez ohledu na jejich příčinu) si studující v průběhu semestru domlouvá individuálně s vyučující. Kurz je zakončen zápočtem a zkouškou. Zápočet studenti získávají za průběžnou práci v semestru. Na obsahu vybraných hodin se studenti/ky podílí prezentací případové studie zvolené podle vlastního zájmu. Předpokladem úspěšného absolvování kurzu je příprava na hodinu (znalost zadaného textu) a aktivní diskuse tématu v seminární části výuky. Připravenost na výuku může být náhodně zjišťována formou krátkého testu na začátku seminární části hodiny. Zadaný text si studenti na hodinu nosí s sebou, nejlépe ve vytištěné podobě. Literatura kurzu je volena tak, aby byla obecně dostupná a student ji mohl získat v knihovně. Fyzická přítomnost na hodině automaticky neznamená splnění podmínek - v případě nepřipravenosti studenta/ky mu vyučující může zadat náhradní přípravu jako v případě fyzické absence. Splnění takového zadání je pro studenta povinné. Podmínky získání zápočtu musí být splněny k datu konce výuky v zápočtovém týdnu, tedy do 16. 12. 2022. Student, který nesplnil podmínky získání zápočtu, nemůže přistoupit ke zkoušce. Zkouška proběhne ve zkouškovém období formou písemného testu. Obsahem testu budou informace z povinných textů, přednášek i prezentací. Zkouška testuje i schopnost samostatné reflexe kulturního artefaktu na základě osvojených si znalostí a správně užívané terminologie. V případě, že student kurz nesplnil, a má jej zapsaný opakovaně, musí opět splnit podmínky stanovené pro získání zápočtu i zkoušky, (pokud se na začátku semestru s vyučující nedohodne jinak).
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

V kurzu jsou povoleny dvě absence. Formu náhrady za více než dvě absence (bez ohledu na jejich příčinu) si studující v průběhu semestru domlouvá individuálně s vyučující. Kurz je zakončen zápočtem a zkouškou. Zápočet studenti získávají za průběžnou práci v semestru. Na obsahu vybraných hodin se studenti/ky podílí prezentací případové studie zvolené podle vlastního zájmu. Předpokladem úspěšného absolvování kurzu je příprava na hodinu (znalost zadaného textu) a aktivní diskuse tématu v seminární části výuky. Připravenost na výuku může být náhodně zjišťována formou krátkého testu na začátku seminární části hodiny. Zadaný text si studenti na hodinu nosí s sebou, nejlépe ve vytištěné podobě. Literatura kurzu je volena tak, aby byla obecně dostupná a student ji mohl získat v knihovně. Fyzická přítomnost na hodině automaticky neznamená splnění podmínek - v případě nepřipravenosti studenta/ky mu vyučující může zadat náhradní přípravu jako v případě fyzické absence. Splnění takového zadání je pro studenta povinné. Podmínky získání zápočtu musí být splněny k datu konce výuky v zápočtovém týdnu, tedy do 16. 12. 2022. Student, který nesplnil podmínky získání zápočtu, nemůže přistoupit ke zkoušce. Zkouška proběhne ve zkouškovém období formou písemného testu. Obsahem testu budou informace z povinných textů, přednášek i prezentací. Zkouška testuje i schopnost samostatné reflexe kulturního artefaktu na základě osvojených si znalostí a správně užívané terminologie. V případě, že student kurz nesplnil, a má jej zapsaný opakovaně, musí opět splnit podmínky stanovené pro získání zápočtu i zkoušky, (pokud se na začátku semestru s vyučující nedohodne jinak).
Doporučená literatura
  • Eriksen, T. H. Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál.
  • MURPHY, R. F. (2004). Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha : Slon.
  • Soukup, V. (2000). Přehled antropologických teorií kultury.. Praha.
  • ŠVAŘÍČEK R., ŠEĎOVÁ, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr