Vyučující
|
-
Hrudníková Eva, Mgr.
-
Franc Jaroslav, doc. Mgr. Th.D.
-
Štreit Jindřich, prof. Mgr.
-
Matela Pavel, MgA. Ph.D.
-
Vetešková Michaela, Mgr.
-
Štverák Michal, ThLic.
-
Müllerová Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Strýčková Jana, Mgr.
-
Pustějovská Ivana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah tematického bloku Témata spojená s náboženskými organizacemi a spiritualitou jsou kontinuálně předmětem společenských diskuzí, které velmi často vedou k eticky náročným tématům. Proto je tento předmět nedílnou součástí studijního kurikula. Přednáškové bloky v rámci předmětu budou zaměřeny na: - monoteistické systémy abrahámovské tradice (judaismus, křesťanství, islám) - náboženství dharmické tradice (náb. systémy indického subkontinentu včetně buddhismu) - nová náboženská hnutí a spirituality - implicitní náboženské systémy v sekulárních společnostech - mediální strategie v komunikaci témat z oblasti religiozity - lokální a globální náboženská media Přednášky budou probíhat jednak formou pravidelných přednáškových bloků garanta, ale také formou zvaných přednášek českých i zahraničních specialistů zvaných v rámci internacionalizace. Semináře se dělí na tématické (věnované seminární výuce - 50 hod.) a reflexivní (věnované reflexi studia a průběhu vzdělávání 5 hod.). Reflexivní semináře vede garant programu. Témata seminářů - kultická praxe světových náboženství - etické problémy a dilemata v kultické praxi světových náboženství a spiritualit - etické problémy a dilemata v nauce světových náboženství a spiritualit - analýza mediálního obsahu Semináře jsou realizovány různými výukovými formami, např. formou seminárního workshopu, panelové diskuse, fokusových skupin, nastudování a prezentace dílčích témat v klasické seminánární výuce apod.). Vybrané semináře budou vedeny rovněž garantem nebo pozvanými přednášejícími. Témata metodologických seminářů - strategie náboženské komunikace Témata cvičení - v rámci předmětu studenti individuálně zpracovávají prostřednictvím vybraného mediálního prostředku (text, audio, multimédia, web, blog, grafická prezentace, video apod.) zvolené téma z diskutované problematiky - zpracované téma předloží jako dílčí projekt včetně tématické a komunikační analýzy a seznamu použitých zdrojů - zároveň zpracují komunikační a obsahovou analýzu projektu jednoho svého náhodně vybraného kolegy/kolegyně Cvičení budou probíhat formou praktických workshopů. Vybraná cvičení budou supervidována garantem. V rámci cvičení si student-ka během studia volí pro každý tematický blok jiný mediální výstup z aktuální nabídky tak, aby postupně získal-a zkušenosti s prací s různými mediálními prostředky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cíle tematického bloku V rámci studia předmětu studenti získají - základní znalosti vybraných náboženských tradic a spiritualit - dovednost vyhledávat, aktualizovat, reflektovat a interpretovat poznatky z oblasti světových náboženství a spiritualit - dovednost aplikovat etické principy a kulturní paradigmata při studiu a interpretaci poznatků z oblasti světových náboženství a spiritualit - dovednost zpracovat reflektovaná témata různými formami mediální komunikace - dovednost obhájit u mediálně zpracovávaných a prezentovaných témat zvolený interpretační postup a model v souladu s etickými principy a respektem ke kultuře
|
Předpoklady
|
Studenti studovali úspěšně v ateliérech v prvním ročníku (Ateliér textové tvorby, Ateliér fotografie, Ateliér grafiky, Ateliér zvukové tvorby).
KMS/PEATE a zároveň KMS/PEARO a zároveň KMS/PEAFO a zároveň KMS/PEAGR
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
Výstup z přednáškové a seminární části: Seminární práce na 15 - 20 NS. 1. Mediální výstup - fotografické cvičení. Zadání praktické části mediálního výstupu ve fotografii spočívá ve vytvoření fotografického souboru na téma související se zaměřením teoretické práce. Téma je předem konzultováno a schváleno vedoucím cvičení. Výstupem je soubor 10-15 fotografií, které rozvíjí jedno konkrétní téma, přičemž se obsahovým nebo kompozičním řešením neduplikují. Jednotlivé postavy, prostředí nebo motivy se opakovat mohou, ale každá fotografie musí přinášet nový obsahový nebo formální prvek, který soubor významově obohatí. Jedná se o žánr tzv. živé fotografie, což znamená, že subjektem fotografování je konkrétní osoba nebo skupina osob v charakteristických výrazech a prostředí. Důraz je kladen na výtvarnou a emotivní stránkou fotografie, na autorský přístup a výpověď. Nejde tedy primárně o popisnost jako je tomu u reportážní fotografie, ale spíše o zachycení atmosféry a nálady s doporučeným využitím vizuálních znaků a symbolů.Předpokladem úspěšného splnění úkolu je volba tématu, ke kterému se dá opakovaně vracet a průběžná konzultace práce. Konzultace slouží ke korigování obsahového i formálního řešení souboru. Součástí úkolu je textová explikace v rozsahu 500 až 2000 znaků, která nemá popisovat fotografie, ale vypovídat o volbě a přístupu autora k tématu. Fotografie a text budou nahrány do NEO ve formátu jpg do jedné složky nazvané jménem autora a zazipovány. 2. Mediální výstup - rozhlas a text: Úkolem studentů letního semestru 2023, kteří si zvolí textový a audio výstup, bude vytvořit psanou STORY na dva tisíce až dva tisíce dvě stě znaků včetně mezer. Story bude portrétem zvoleného respondenta, který nabízí jeho krátkou výseč ze života vztahující se k danému tématu teoretické práce. V případě audiovýstupu půjde o repomontáž ve stopáži do 5minut. Vybrané zvuky nemusí být totožné s textovým obsahem. Autor v repomontáži střídá své komenty ze studia s respondentovy klipy a posluchačům tak postupně odkrývá důvody jeho profese nebo rozhodnutí či jeho dilemat, v tomto případě skvěle funguje příběh /HLP - hluboký lidský příběh/. K psané story to má velmi blízko. Jak si zvolit dobře cvičení k bloku: https://teologicka.neolms.eu/group_custom/show/28941
|
Doporučená literatura
|
-
BARETT, David B. (ed.). Religions of the world: a comprehensive encyclopaedia of beliefs and practices.. Santa Barbara: ABC-CLIO, 2002.
-
Eliade, Mircea. (2006). Posvátné a profánní. Praha.
-
GEERTZ, Clifford:. Interpretace kultur: vybrané eseje. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000..
-
WAARDDENBURG, Jacques. (1997). Bohové zblízka : systematický úvod do religionistiky.. Masarykova univerzita & nakladatelství Georgetown : Brno.
-
Wilfred, Cantwell Smith. The Meaning and End of Religion. Minneapolis: Fortress Press, 1991.
|