Vyučující
|
-
Cincialová Marta, Mgr. Th.D.
-
Krouželová Dita, MgA.
-
Franc Jaroslav, doc. Mgr. Th.D.
-
Pustějovská Ivana, Mgr.
-
Štverák Michal, ThLic.
-
Matela Pavel, MgA. Ph.D.
-
Müllerová Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Strýčková Jana, Mgr.
-
Vetešková Michaela, Mgr.
-
Hrudníková Eva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah tematického bloku Témata spojená s náboženskými organizacemi a spiritualitou jsou kontinuálně předmětem společenských diskuzí, které velmi často vedou k eticky náročným tématům. Proto je tento předmět nedílnou součástí studijního kurikula. Přednáškové bloky v rámci předmětu budou zaměřeny na: - monoteistické systémy abrahámovské tradice (judaismus, křesťanství, islám) - náboženství dharmické tradice (náb. systémy indického subkontinentu včetně buddhismu) - nová náboženská hnutí a spirituality - implicitní náboženské systémy v sekulárních společnostech - mediální strategie v komunikaci témat z oblasti religiozity - lokální a globální náboženská media Přednášky budou probíhat jednak formou pravidelných přednáškových bloků garanta, ale také formou zvaných přednášek českých i zahraničních specialistů zvaných v rámci internacionalizace. Semináře se dělí na tématické (věnované seminární výuce - 50 hod.) a reflexivní (věnované reflexi studia a průběhu vzdělávání 5 hod.). Reflexivní semináře vede garant programu. Témata seminářů - kultická praxe světových náboženství - etické problémy a dilemata v kultické praxi světových náboženství a spiritualit - etické problémy a dilemata v nauce světových náboženství a spiritualit - analýza mediálního obsahu Semináře jsou realizovány různými výukovými formami, např. formou seminárního workshopu, panelové diskuse, fokusových skupin, nastudování a prezentace dílčích témat v klasické seminánární výuce apod.). Vybrané semináře budou vedeny rovněž garantem nebo pozvanými přednášejícími. Témata metodologických seminářů - strategie náboženské komunikace Témata cvičení - v rámci předmětu studenti individuálně zpracovávají prostřednictvím vybraného mediálního prostředku (text, audio, multimédia, web, blog, grafická prezentace, video apod.) zvolené téma z diskutované problematiky - zpracované téma předloží jako dílčí projekt včetně tématické a komunikační analýzy a seznamu použitých zdrojů - zároveň zpracují komunikační a obsahovou analýzu projektu jednoho svého náhodně vybraného kolegy/kolegyně Cvičení budou probíhat formou praktických workshopů. Vybraná cvičení budou supervidována garantem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cíle tematického bloku V rámci studia předmětu studenti získají - základní znalosti vybraných náboženských tradic a spiritualit - dovednost vyhledávat, aktualizovat, reflektovat a interpretovat poznatky z oblasti světových náboženství a spiritualit - dovednost aplikovat etické principy a kulturní paradigmata při studiu a interpretaci poznatků z oblasti světových náboženství a spiritualit - dovednost zpracovat reflektovaná témata různými formami mediální komunikace - dovednost obhájit u mediálně zpracovávaných a prezentovaných témat zvolený interpretační postup a model v souladu s etickými principy a respektem ke kultuře
|
Předpoklady
|
Studenti studovali úspěšně v ateliérech v prvním ročníku (Ateliér textové tvorby, Ateliér fotografie, Ateliér grafiky, Ateliér zvukové tvorby).
KMS/PEATE a zároveň KMS/PEARO a zároveň KMS/PEAFO a zároveň KMS/PEAGR
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
1. Mediální výstup - fotografické cvičení. Ve cvičení se seznámíme se specifiky média fotografie jak po formální, tak po obsahové stránce. Vyzkoušíme si různé možnosti pojetí tématu a zkusíme vytvořit obrazový příběh. Výstup: Medailon - portrét osoby. (série fotografií 10-15) Obsah: Pro medailon vybereme osobu, u které je v životě důležitý duchovní přesah. Zaměříme se na charakterizaci vybrané osobnosti s důrazem na to, jakým způsobem prožívá a předává svou náboženskou zkušenost. Důležitá je poctivá rešerše v teoretické části připravené pro blokovou výuku, která bezpodmínečně předjímá práci na fotografiích. Styl práce: Individuální práce pod vedením cvičícího. 2. Mediální výstup - rozhlas a text: Úkolem studentů letního semestru 2023, kteří si zvolí textový a audio výstup, bude vytvořit psanou STORY na dva tisíce až dva tisíce dvě stě znaků včetně mezer. Story bude portrétem zvoleného respondenta, který nabízí jeho krátkou výseč ze života vztahující se k danému tématu teoretické práce. V případě audiovýstupu půjde o repomontáž ve stopáži do 5minut. Vybrané zvuky nemusí být totožné s textovým obsahem. Autor v repomontáži střídá své komenty ze studia s respondentovy klipy a posluchačům tak postupně odkrývá důvody jeho profese nebo rozhodnutí či jeho dilemat, v tomto případě skvěle funguje příběh /HLP - hluboký lidský příběh/. K psané story to má velmi blízko. 3. Mediální výstup - Grafické cvičení Studenti si vyzkouší pro téma vycházející z jejich teoretické práce vytvořit propagační materiály v jednotném vizuálním stylu: - plakát A1 - tisk (výstavní/filmový/sociální... bude upřesněno individuálně po konzultaci). - leták (tisk - formát dle domluvy). - pracovní list či jiný edukativní materiál (tisk - formát dle domluvy). Vybereme název projektu, vytvoříme mu logo a zaměříme se na jednotné zpracování grafických výstupů, vytvořených převážně z vlastního textového a obrazového materiálu.
|
Doporučená literatura
|
-
BARETT, David B. (ed.). Religions of the world: a comprehensive encyclopaedia of beliefs and practices.. Santa Barbara: ABC-CLIO, 2002.
-
Eliade, Mircea. (2006). Posvátné a profánní. Praha.
-
GEERTZ, Clifford:. Interpretace kultur: vybrané eseje. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000..
-
WAARDDENBURG, Jacques. (1997). Bohové zblízka : systematický úvod do religionistiky.. Masarykova univerzita & nakladatelství Georgetown : Brno.
-
Wilfred, Cantwell Smith. The Meaning and End of Religion. Minneapolis: Fortress Press, 1991.
|