Předmět: Masová komunikace II

« Zpět
Název předmětu Masová komunikace II
Kód předmětu KMS/PEMS2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Motal Jan, doc. MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Axiologie žurnalistiky a kritika liberálního modelu 2. Diskuze, dialog a veřejná sféra v kontextu nových médií 3. Deontologické problémy médií - nezávislost, objektivita, nestrannost, pojem veřejného zájmu (gatekeeping / agenda setting) 4. Komercializace a komodifikace, propaganda 5. Konsekvencialistické problémy médií - morální panika, stigmatizace, desenzitizace, sekundární viktimizace 6. Stereotypy, dehumanizace, estetizace násilí 7. Angažovaná média, komunitní média Konzultace po předchozí domluvě e-mailem hodinu před výukou.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět rozvíjí znalosti z Masové komunikace I a uplatňuje je v prostoru aplikované etiky. Kurz přináší úvod do teoretických i metodologických otázek mediální etiky a ukazuje možnosti jejich řešení na konkrétním materiálu ze současné české i zahraniční žurnalistiky, dokumentaristiky i hrané tvorby. Studující se seznámí s východisky normativních teorií médií a teorií veřejné sféry i jejich kritikou, zvláštní důraz je kladen na nové paradigma mediální etiky nastupující od osmdesátých let dvacátého století - dialogická etika, etika péče, globální humanitarismus.
Studující bude umět adekvátně používat terminologii a základní koncepty studia masové komunikace při kritickém hodnocení fenoménů souvisejících s masovou komunikací a jejich etickém rozměru.
Předpoklady
Předpokladem je absolvování KMS/PEMK1.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Docházka, aktivní účast na hodinách, závěrečný test.
Doporučená literatura
  • Day, Louis A. (2006). Ethics in Media Communications: Cases and Controversies.. Belmont: Thomson Wadsworth.
  • Hallin, Daniel C. - Mancini, P. (2008). Systémy médií v postmoderním světě. Praha.
  • Iggers, Jeremy. (1999). Good News, Bad News: Journalism Ethics and the Public Interest.. New York: Routledge.
  • KIERAN, Matthew. (1997). Media ethics :a philosophical approach. 1st pub.. Westport: Praeger.
  • Kunczik, M. (1995). Základy masové komunikace. Praha: Karolinum.
  • McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 2009.
  • REIFOVÁ, I. a kol. (2004). Slovník mediální komunikace. Praha.
  • Trampota, T. (2006). Zpravodajství.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr