Předmět: Thematic block A - History and Conflicts in Culture

« Zpět
Název předmětu Thematic block A - History and Conflicts in Culture
Kód předmětu KMS/PEHAC
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 22
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Parma Tomáš, doc. Ph.D. et Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah tematického bloku Témata spojená s kulturními střety v různých podobýách a spiritualitou jsou předmětem společenských diskuzí, které velmi často vedou k eticky náročným tématům. Proto je tento předmět nedílnou součástí studijního kurikula. Přednáškové bloky v rámci předmětu budou zaměřeny na: - teoretické přístupy ke střetům kultur (Fukuyama, Huntington atd.) - rozpad římské říše jakožto modelovou situaci zániku kultury - vznik barbarských států - zrod evropského modelu - náboženské konflikty evropského světa jako specifický fenomén kulturního střetu - střety náboženství a náboženské války - fenomén nacionalismu a jeho konfliktní potenciál. Přednášky budou probíhat jednak formou pravidelných přednáškových bloků garanta, ale také formou zvaných přednášek českých i zahraničních specialistů zvaných v rámci internacionalizace. Semináře se dělí na tématické (věnované seminární výuce - 50 hod.) a reflexivní (věnované reflexi studia a průběhu vzdělávání 5 hod.). Reflexivní semináře vede garant programu. Témata seminářů - problematika střetu s islámem (arabské výboje, křížové výpravy, střety s osmánskými Turky) - otázka evropské konfesionalizace a náboženských válek novověku (husitství, reformace, třicetiletá válka) - Češi a Němci ve střední Evropě mezi pokojným soužitím a konfliktem - fenomén čarodějinictví a honů na čarodějnice - symbolické a reprezentativní aspekty konfliktního soužití Témata metodologických seminářů - dějiny komunikace - paradigmata komunikačních strategií Semináře jsou realizovány různými výukovými formami, např. formou seminárního workshopu, panelové diskuse, fokusových skupin, nastudování a prezentace dílčích témat v klasické seminánární výuce apod.). Vybrané semináře budou vedeny rovněž garantem nebo pozvanými přednášejícími. Témata cvičení - v rámci předmětu studenti individuálně zpracovávají prostřednictvím vybraného mediálního prostředku (text, audio, multimédia, web, blog, grafická prezentace, video apod.) zvolené téma z diskutované problematiky - zpracované téma předloží jako dílčí projekt včetně tématické a komunikační analýzy a seznamu použitých zdrojů - zároveň zpracují komunikační a obsahovou analýzu projektu jednoho svého náhodně vybraného kolegy/kolegyně Cvičení budou probíhat formou praktických workshopů. Vybraná cvičení budou supervidována garantem.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle tematického bloku V rámci studia předmětu studenti získají - základní znalosti vybraných etap evropských a světových dějin - dovednost vyhledávat, aktualizovat, reflektovat a interpretovat poznatky z historie - dovednost aplikovat etické principy a kulturní paradigmata při studiu a interpretaci poznatků z oblasti historie - dovednost zpracovat reflektovaná historická témata různými formami mediální komunikace - dovednost obhájit u mediálně zpracovávaných a prezentovaných témat zvolený interpretační postup a model v souladu s etickými principy a respektem ke kultuře

Předpoklady
nespecifikováno
KMS/PEATE a zároveň KMS/PEARO a zároveň KMS/PEAFO a zároveň KMS/PEAGR

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr