Vyučující
|
-
Parma Tomáš, doc. Ph.D. et Ph.D.
-
Müllerová Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Vetešková Michaela, Mgr.
-
Štreit Jindřich, prof. Mgr.
-
Matela Pavel, MgA. Ph.D.
-
Strýčková Jana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah tematického bloku Témata spojená s kulturními střety v různých podobách a spiritualitou jsou předmětem společenských diskuzí, které velmi často vedou k eticky náročným tématům. Proto je tento předmět nedílnou součástí studijního kurikula. Přednáškové bloky v rámci předmětu budou zaměřeny na: - teoretické přístupy ke střetům kultur (Fukuyama, Huntington atd.) - rozpad římské říše jakožto modelovou situaci zániku kultury - vznik barbarských států - zrod evropského modelu - náboženské konflikty evropského světa jako specifický fenomén kulturního střetu - střety náboženství a náboženské války - fenomén nacionalismu a jeho konfliktní potenciál. Přednášky budou probíhat jednak formou pravidelných přednáškových bloků garanta, ale také formou zvaných přednášek českých i zahraničních specialistů zvaných v rámci internacionalizace. Semináře se dělí na tématické (věnované seminární výuce - 50 hod.) a reflexivní (věnované reflexi studia a průběhu vzdělávání 5 hod.). Reflexivní semináře vede garant programu. Témata seminářů - problematika střetu s islámem (arabské výboje, křížové výpravy, střety s osmánskými Turky) - otázka evropské konfesionalizace a náboženských válek novověku (husitství, reformace, třicetiletá válka)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíle tematického bloku V rámci studia předmětu studenti získají - základní znalosti vybraných etap evropských a světových dějin - dovednost vyhledávat, aktualizovat, reflektovat a interpretovat poznatky z historie - dovednost aplikovat etické principy a kulturní paradigmata při studiu a interpretaci poznatků z oblasti historie - dovednost zpracovat reflektovaná historická témata různými formami mediální komunikace - dovednost obhájit u mediálně zpracovávaných a prezentovaných témat zvolený interpretační postup a model v souladu s etickými principy a respektem ke kultuře
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KMS/PEATE a zároveň KMS/PEARO a zároveň KMS/PEAFO a zároveň KMS/PEAGR
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Seminární práce v rozsahu 15 - 20 NS 1. Mediální výstup - Multimediální cvičení 2. Mediální výstup - Webová cvičení 3. Mediální výstup - Audiovizuální cvičení Jak si zvolit dobře cvičení k bloku: https://teologicka.neolms.eu/group_custom/show/28941
|
Doporučená literatura
|
-
Todorov Tzvetan. (2011). Strach z barbarů. Kulturní rozmanitost, identita a střet civilizací. Praha - Litomyšl.
|