Předmět: Ateliér textových obsahů

« Zpět
Název předmětu Ateliér textových obsahů
Kód předmětu KMS/PEATE
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pustějovská Ivana, Mgr.
  • Hrudníková Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Ateliér textových obsahů bude rozdělen na jednotlivé lekce. V úvodu každé z nich se student dozví teoretická východiska, z nichž pak bude vycházet praktické cvičení. Studenti budou v lekci pracovat s vlastními texty, které upraví podle aktuálního zadání lektory i s texty připravenými lektorkou. Budou dostávat také úkoly na domácí přípravu. V lekcích budou studenti aktivně vyhledávat texty v médiích, budou je analyzovat a upravovat. Jednotlivá témata lekcí: 1. Proč něco v novinách je (a něco není) 2. Jaký je rozdíl mezi psaním pro tradiční tisk a pro online 3. Jak napsat zprávu 4. Jak napsat zprávu II 5. Story patří svět 6, 7. Rozhovor I + II 8. Reportáž 9. PR a tiskový (á) mluvčí 10. Tisková zpráva a PR 11. Tisková zpráva I a PR univerzitní časopis 12. Závěrečná lekce

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Ateliér prakticky seznámí studenty s typy médií i obsahovými formáty, které využívají. Osvojí si znalosti přípravy zpravodajských i publicistických textů využívaných v různých médiích - od vytipování tématu, rešerší, práci se zdroji, zpracování textu až po finální editorské upravení. Získají povědomí o jednotlivých žurnalistických útvarech jako je zpráva, rozhovor, reportáž apod. Prakticky si napsání těchto formátů také vyzkouší a osvojí. Dostanou rovněž základy PR. Seznámí se s formátem tiskových zpráv, jejich tvorbou i využitím v médiích. V rámci Ateliéru tiskovou zprávu vypracují. Zjistí také jaká je role a náplň práce tiskového mluvčího. Na příkladu univerzitního časopisu pak budou sledovat přípravy této propagační tiskoviny. V Ateliéru poznají i hosty, kteří mají zkušenosti s mediální scénou i s prací v PR.

Předpoklady
Student by měl mít základní povědomí o fungování médií, měl by sledovat, jaké události média sledují a jakou jim dávají formu. Měl by mít všeobecný přehled o dění v ČR i ve světě a měl by dobře ovládat český jazyk.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Pro uznání splnění předmětu bude po studentovi požadována aktivní účast na výuce, plnění zadaných úkolů jak v lekci, tak v rámci domácí přípravy na další lekce. Lektorka bude požadovat aktivní sledování tištěných i online médií a povědomí a znalost aktuálních zpravodajských událostí a témat. Student bude muset v závěru studia odevzdat text v zadaném rozsahu i formátu (story se zajímavým člověkem v rozsahu 2500 znaků včetně mezer.)
Doporučená literatura
  • BURNS, L. S. Žurnalistika. Praktická příručka pro novináře. Praha: Portál. 2004.
  • ČUŘÍK, J. A KOL. (2012). Nové trendy v médiích I.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Halada, Jan, Osvaldová Barbora. (2017). Slovník žurnalistiky: Výklad pojmů a teorie oboru. Praha: Karolinum.
  • MCLUHAN, Marshall. (2000). Člověk, média a elektronická kultura.. Brno: Jota.
  • Miloš Gregor, Petra Vejvodová a kol. (2018). Nejlepší kniha o fake news!!!. CPress, Brno.
  • Osvaldová, B. a kol.:. Praktická encyklopedie žurnalistiky. Praha 2002.
  • Osvaldová, B.; Halada, J. (2007). Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace.. Praha: Libri.
  • Osvaldová, Barbora a kol. (2020). Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum.
  • Sodomková, Magdalena. (2015). Jak psát žurnalistický text. Textová cvičebnice s komentářem. 1. vyd.. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr