Vyučující
|
-
Sedláková Renáta, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod, rozsah a působnost antropologie Základní pojmy (kulturní relativismus, esencialismus, etnocentrismus, exotizace, terénní výzkum a jeho metody) Metody antropologického výzkumu Rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem, jejich fáze a jejich výhody a nevýhody, kritéria kvality výzkumu, výzkumný proces v kvalitativním výzkumu, výzkumné fáze, možnosti analýzy Antropologie náboženství a rituál Antropologie v praxi: Gender a etnicita na slovenském venkově v intersekcionální perspektivě Kulturální studia - Birminghamská škola Masová kultura - populární kultura Subkultury a kontrakultury LITERATURA KE ZKOUŠCE: SOUKUP, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-929-1. (kapitoly podle relevance) ERIKSEN, Thomas Hylland. Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-465-6 (kapitoly podle relevance) ECO, U. 1995: Skeptikové a těšitelé. Praha: Svoboda. str. 40-60 LITERATURA KE ZKOUŠCE: McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. 2009. (str. 61-73) Jirák, J., Kőpplová, B. 2009. Masová média. Praha: Portál. (str. 82-85) ROJEK, Ch. Stuart Hall a birminghamská škola. In Kulturální teorie. Praha: Portál. 2010. (str. 104-120). Jansová, I. Proměnlivost pojmu populární kultura v prostředí britských kulturálních studií i mimo ně. Mediální studia. (strany 50-57). Dostupné z: https://medialnistudia.fsv.cuni.cz/front.file/download?file=2016_01_03_jansova.pdf ORAVCOVÁ, Anna, KOLÁŘOVÁ, Marta, ed. Revolta stylem: hudební subkultury mládeže v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství, 2011. (kapitola: Zarámování subkultur str. 13 - 35 nebo Místo závěru str. 201-240) Fiske, J. Komodity a kultura. In: Revue pro média. Brno. 2001. 1/1. Dostupné z: http://rpm.fss.muni.cz/Revue/Revue01/preklad_fiske_rpm01.pdf
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Kurz uvádí frekventanty do studia kultury. Ve svém nejširším pojetí pojem kultury vyjadřuje specificky lidský způsob organizace a realizace jednání objektivizovaný ve hmotných i duševních artefaktech. Kurz kombinuje dva přístupy ke kultuře. V první části semestru seznamuje studující s vybranými koncepty oboru kulturní antropologie, v druhé části s přístupy s tématy, teoriemi a zástupci kulturálních studií. Každému tématu je věnována přednáška a seminář, zaměřený na diskusi zadaných textů k tématu. V rámci seminářů budou studenti vyhodnocovat odbornou literaturu týkající se zmíněných témat, čímž prohloubí své znalosti problematiky a budou kultivovat své kritické myšlení.
Kurz je zakončen zápočtem a zkouškou. Zápočet studenti získávají za práci v semestru. Předpokladem úspěšného absolvování kurzu je příprava na prezenční výuku (znalost zadaných textů) a aktivní diskuse tématu v seminární části výuky. Zadaný text si studenti na hodinu nosí s sebou, nejlépe ve vytištěné podobě. Literatura kurzu je dostupná v knihovně UP. Fyzická přítomnost na hodině automaticky neznamená splnění podmínek - v případě nepřipravenosti studenta/ky mu vyučující může zadat náhradní práci stejně jako v případě fyzické absence. Splnění takového zadání je pro studenta povinné. Podmínky získání zápočtu musí být splněny do začátku zkouškového období, tedy do 2. 1. 2023. Student, který nesplnil podmínky získání zápočtu, nemůže přistoupit ke zkoušce. Zkouška proběhne ve zkouškovém období formou písemného testu (studentk/ka může požádat o ústní formu zkoušení). Obsahem testu budou informace z povinných textů, přednášek i prezentací. Zkouška prověřuje i schopnost samostatné reflexe kulturního artefaktu na základě osvojených si znalostí a správně užívané terminologie. V případě, že student/ka kurz nesplnil, a má jej zapsaný opakovaně, musí opět splnit podmínky stanovené pro získání zápočtu i zkoušky, (pokud se na začátku semestru s vyučující nedohodne jinak).
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Kurz je zakončen zápočtem a zkouškou. Zápočet studenti získávají za práci v semestru. Předpokladem úspěšného absolvování kurzu je příprava na prezenční výuku (znalost zadaných textů) a aktivní diskuse tématu v seminární části výuky. Zadaný text si studenti na hodinu nosí s sebou, nejlépe ve vytištěné podobě. Literatura kurzu je dostupná v knihovně UP. Fyzická přítomnost na hodině automaticky neznamená splnění podmínek - v případě nepřipravenosti studenta/ky mu vyučující může zadat náhradní práci stejně jako v případě fyzické absence. Splnění takového zadání je pro studenta povinné. Podmínky získání zápočtu musí být splněny před začátkem zkouškového období, tedy na konci výukové části semestru, do 20.12.2024. Zkouška probíhá prezenčně písemnou formou v elektronickém výukovém systému NEO. Ke splnění zkoušky je potřeba získat minimálně 65 % bodů z celkového počtu. Zkouška proběhne ve zkouškovém období formou písemného testu (studentk/ka může požádat o ústní formu zkoušení). Obsahem testu budou informace z povinných textů, přednášek i prezentací. Zkouška prověřuje i schopnost samostatné reflexe kulturního artefaktu na základě osvojených si znalostí a správně užívané terminologie. V případě, že student/ka kurz nesplnil, a má jej zapsaný opakovaně, musí opět splnit podmínky stanovené pro získání zápočtu i zkoušky, (pokud se na začátku semestru s vyučující nedohodne jinak).
|
Doporučená literatura
|
-
Eriksen, T. H. Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál.
-
MURPHY, R. F. (2004). Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha : Slon.
-
Soukup, V. (2000). Přehled antropologických teorií kultury.. Praha.
-
ŠVAŘÍČEK R., ŠEĎOVÁ, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
|