Vyučující
|
-
Janík Marcel
-
Sedláková Renáta, Mgr. Ph.D.
-
Matela Pavel, MgA. Ph.D.
-
Müllerová Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Krouželová Dita, MgA.
-
Vetešková Michaela, Mgr.
-
Pustějovská Ivana, Mgr.
-
Hrudníková Eva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
V rámci studia předmětu studenti získají - základní znalosti vybraných otázek sociální spravedlnosti a sociální nerovnosti - dovednost vyhledávat, aktualizovat, reflektovat a interpretovat poznatky z oblasti sociální spravedlnosti a sociální nerovnosti - dovednost aplikovat etické principy a kulturní paradigmata při studiu a interpretaci poznatků z oblasti sociální spravedlnosti a sociální nerovnosti - dovednost zpracovat reflektovaná témata různými formami mediální komunikace - dovednost obhájit u mediálně zpracovávaných a prezentovaných témat zvolený interpretační postup a model v souladu s etickými principy a respektem ke kultuře Obsah tematického bloku Sociální otázky tak, jak o nich dnes mluvíme, když máme na mysli práci, zaměstnanost, bydlení, vztah mužů a žen, otázku sociálních menšin, zvláště pak problém sociální nerovnosti, jsou plodem změny společenského a kulturního klimatu v posledních třech či čtyřech staletích a vyrůstají z širšího kontextu politické, sociální a právní filosofie. V tomto bloku se proto pokusíme definovat základní myšlenková a kulturní východiska dnešní sociální problematiky. Přednáškové bloky v rámci předmětu budou zaměřeny na: - Rozkvět politické filosofie v 16. století: od antického dědictví k západnímu liberalismu. - Individuum a společenství. - Suverénní stát, mezinárodní společenství a migrace. - Autorita a občanská (ne)poslušnost. - Vztah ekleziologie a politiky: Politická východiska u katolictví a protestantismu. - Ekonomie a politika - komplementarita nebo napětí? - Karel Marx a sociální otázka dělnictva. - Rerum novarum a sociální katolicismus. - Dnešní pohled na téma práce a její rozdělení. Vliv moderních technologií a virtuálního světa. - Totalitarismus a instituce. - Střet kultur v globálním světě a myšlenka humanity. - Národy a nacionalismus. - Chudoba a boj proti sociálnímu vyloučení. - Ekologie jako antropologická a sociální výzva. Přednášky budou probíhat jednak formou pravidelných přednáškových bloků garanta, ale také formou zvaných přednášek českých i zahraničních specialistů zvaných v rámci internacionalizace. Semináře se dělí na tématické (věnované seminární výuce - 50 hod.) a reflexivní (věnované reflexi studia a průběhu vzdělávání 5 hod.). Reflexivní semináře vede garant programu. Témata seminářů - Problém autority a vedení. - etické problémy a dilemata ve vztazích k příslušníkům jiných kultur a náboženství. - Vztah fyzické a duševní práce. Technika a virtuální svět. - Ekologie a sociální otázka. Témata metodologických seminářů - česká a světová mediální krajina - analýza struktury mediálního domu Semináře jsou realizovány různými výukovými formami, např. formou seminárního workshopu, panelové diskuse, fokusových skupin, nastudování a prezentace dílčích témat v klasické seminánární výuce apod.). Vybrané semináře budou vedeny rovněž garantem nebo pozvanými přednášejícími. Témata cvičení - v rámci předmětu studenti individuálně zpracovávají prostřednictvím vybraného mediálního prostředku (text, audio, multimédia, web, blog, grafická prezentace, video apod.) zvolené téma z diskutované problematiky - zpracované téma předloží jako dílčí projekt včetně tématické a komunikační analýzy a seznamu použitých zdrojů - zároveň zpracují komunikační a obsahovou analýzu projektu jednoho svého náhodně vybraného kolegy/kolegyně Cvičení budou probíhat formou praktických workshopů. Vybraná cvičení budou supervidována garantem.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KMS/KEATE a zároveň KMS/KEARO a zároveň KMS/KEAGR a zároveň KMS/KEAFO
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Blok je zakončen zápočtem a zkouškou. Student, který nesplnil podmínky získání zápočtu, nemůže přistoupit ke zkoušce. Zápočet studující získávají za průběžnou práci v semestru. Podmínky získání zápočtu za teoretickou část bloku musí být splněny ke konci přednáškové části semestru (31. 3.). Na udělení zápočtu se domlouvají vyučující obou části bloku. Studující musí splnit podmínky stanovené jak v teoretické, tak v praktické části bloku. Získání zápočtu je podmíněno třemi úkoly, které jsou vzájemně provázané: i) Realizace empirického semestrálního projektu a jeho prezentace ve stanovený den/čas. ii) Příprava na hodiny iii) Úspěšné vypracování 2 vědomostních testů Podrobnější specifikace úkolů - viz NEO. Zkouška proběhne ve zkouškovém období formou prezentace a obhajoby semestrální práce, která obsahuje teoretickou a praktickou část. Semestrální práci student odevzdává ve stanoveném termínu před veřejnou obhajobou. Teoretická část semestrální práce v rozsahu cca 8 000 slov má strukturu odborného článku a splňuje kritéria odborného textu. V případě, že studující kurz nesplnil, a má jej zapsaný opakovaně, musí splnit všechny podmínky stanovené pro získání zápočtu i zkoušky, pokud se na začátku semestru s vyučující nedohodne jinak. PRAKTICKÁ CVIČENÍ 1. Mediální výstup - fotografické cvičení. Zadání praktické části mediálního výstupu ve fotografii spočívá ve vytvoření fotografického souboru na téma související se zaměřením teoretické práce. Téma je předem konzultováno a schváleno vedoucím cvičení. Výstupem je soubor 10-15 fotografií. 2. Mediální výstup - rozhlas a text: V letním semestru bude úkolem vytvořit psanou STORY v rozsahu 2000-2200 znaků včetně mezer. Story bude portrétem zvoleného respondenta, který nabízí jeho krátkou výseč ze života vztahující se k tématu teoretické práce. V případě audiovýstupu půjde o repomontáž ve stopáži do 5minut. Vybrané zvuky nemusí být totožné s textovým obsahem. Autor v repomontáži střídá své komenty ze studia s respondentovy klipy a posluchačům tak postupně odkrývá důvody jeho profese nebo rozhodnutí či jeho dilemat, v tomto případě skvěle funguje příběh /HLP - hluboký lidský příběh/. 3. Mediální výstup - Multimediální cvičení Student navrhne a realizuje multimediální projekt, který bude synergicky propojovat mediální možnosti pro dané téma. Předpokládá se, že výstup bude ve formě webových stránek, které budou zahrnovat spektrum obrazových (audiovize, fotografie), textových a grafických materiálů. Autorem všech dílčích částí bude student. Cvičení budou probíhat formou praktických workshopů. Vybraná cvičení budou supervidována garantem. V rámci cvičení si student-ka během studia volí pro každý tematický blok jiný mediální výstup z aktuální nabídky tak, aby postupně získal-a zkušenosti s prací s různými mediálními prostředky. Jak si zvolit dobře cvičení k bloku: https://teologicka.neolms.eu/group_custom/show/28941
|
Doporučená literatura
|
|