Vyučující
|
-
Motal Jan, doc. MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Axiologie žurnalistiky a kritika liberálního modelu 2. Diskuze, dialog a veřejná sféra v kontextu nových médií 3. Deontologické problémy médií - nezávislost, objektivita, nestrannost, pojem veřejného zájmu (gatekeeping / agenda setting) 4. Komercializace a komodifikace, propaganda 5. Konsekvencialistické problémy médií - morální panika, stigmatizace, desenzitizace, sekundární viktimizace 6. Stereotypy, dehumanizace, estetizace násilí 7. Angažovaná média, komunitní média Konzultace po předchozí domluvě e-mailem hodinu před výukou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět rozvíjí znalosti z Masové komunikace I a uplatňuje je v prostoru aplikované etiky. Kurz přináší úvod do teoretických i metodologických otázek mediální etiky a ukazuje možnosti jejich řešení na konkrétním materiálu ze současné české i zahraniční žurnalistiky, dokumentaristiky i hrané tvorby. Studující se seznámí s východisky normativních teorií médií a teorií veřejné sféry i jejich kritikou, zvláštní důraz je kladen na nové paradigma mediální etiky nastupující od osmdesátých let dvacátého století - dialogická etika, etika péče, globální humanitarismus.
Studující bude umět adekvátně používat terminologii a základní koncepty studia masové komunikace při kritickém hodnocení fenoménů souvisejících s masovou komunikací a jejich etickém rozměru.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je absolvování KMS/PEMK1.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Docházka, aktivní účast na hodinách, závěrečný test.
|
Doporučená literatura
|
-
Day, Louis A. (2006). Ethics in Media Communications: Cases and Controversies.. Belmont: Thomson Wadsworth.
-
Hallin, Daniel C. - Mancini, Paolo. Systémy médií v postmoderním světě. Portál, Praha, 2008.
-
Iggers, Jeremy. (1999). Good News, Bad News: Journalism Ethics and the Public Interest.. New York: Routledge.
-
KIERAN, Matthew. (1997). Media ethics :a philosophical approach. 1st pub.. Westport: Praeger.
-
Kunczik, M. (1995). Základy masové komunikace. Praha: Karolinum.
-
McQuail, D., & Antonínová, H. (2009). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
-
REIFOVÁ, I. a kol. (2004). Slovník mediální komunikace. Praha.
-
Trampota, T. (2006). Zpravodajství.. Praha: Portál.
|