Předmět uvádí účastníky do principů etického rozlišování a jednání. Jedná se o základní vymezení pojmů etiky interkulturní komunikace se specifickým důrazem na poznání dějin interkulturního dialogu. Předmět uvede studenty do východisek komunikace kultur, cílů, kritérií etického sdílení informací a dialogu; studenti také porozumí pojmům, jako je kultura, náboženství a hodnoty. Téma je studováno v kontextu procesu globalizace, střetu kultur, tvorby kultury setkávání, procesu sekularizace a deinstitucionalizace víry, plurality kultur a náboženství. Struktura předmětu a základních témata: 1. Vymezení základních pojmů a definic 2. Současné koncepty kultury 3. Interkulturalita a možnosti soužití v multikulturní společnosti 4. Etická kritéria interkulturního dialogu 5. Principy a formy dialogu 6. Kultura, hodnoty a dialog kulturních hodnot 7. Interkulturního sdílení v paradigmatu globalizace 8. Dějiny interkulturního dialogu I 9. Dějiny interkulturního dialogu II 10. Praxe interkulturních vztahů 11. Role náboženství v etice interkulturních vztahů 12. Konflikt a krize v interkulturních vztazích Obsahem kurzu budou mimo jiné také témata jako mezináboženský dialog: definice, kontext, cíle; dějiny mezináboženského dialogu: starověk, středověk a novověk; dějiny mezináboženského dialogu: 20. století; problematika pojmu náboženství a spirituality; vliv mimokřesťanských náboženství na křesťanskou spiritualitu a životní styl; meze mezináboženského dialogu a konfliktní témata; analýza vybraných případových studií kulturních a náboženských komunikačních konfliktů; interkulturní vztahy v ČR v kontextu EU.
|
nespecifikováno
Student organizuje své studium na základě distanční opory, tedy studijních materiálů a pokynů v LMS; účastní se vypsaných webinářů a plní průběžné krátké testy (přibližně 4). Požadavky na studenty: aktivní účast ve výuce, vykonání závěrečného testu, analýza textu. Ústní zkouška v závěru semestru prověří, zda je schopen s pochopením hovořit o probraných tématech, přiměřeně interpretovat případové studie a uvažovat nad takto otevřenou problematikou. Literatura povinná ČERVENKOVÁ, Denisa. Etika mezikulturního a mezináboženského dialogu. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3911-6. Literatura rozšiřující THIAGARAJAN, Sivasailam a THIAGARAJAN, Raja. Barnga: a simulation game on cultural clashes. 25th Anniversary edition, revised and enhanced. Boston: Intercultural press, A Nicholas Brealey publishing company, 2006. ISBN 978-1-931930-30-7. KIM, Young Yun. Becoming intercultural: an integrative theory of communication and cross-cultural adaptation. Thousand Oaks: Sage Publications, 2001. ISBN 0-8039-4487-X. SAMOVAR, Larry A.; PORTER, Richard E.; MCDANIEL, Edwin R. a ROY, Carolyn S. Communication between cultures. 8th ed. Australia: Wadsworth, 2013. ISBN 978-1-133-49216-0. HOLLÁ, Jana. Us and them: on belonging, difference and cultural adaptation: a practical guide for students preparing for international internship or study abroad. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2018. ISBN 978-80-244-5250-0. HUNTINGTON, Samuel P. Střet civilizací: boj kultur a proměna světového řádu. Praha: Rybka, 2001. ISBN 8086182495. NÁLEVKA, Vladimír (ed). Střet civilizací?: dominance Západu, nebo dialog světových kultur: žhavé sondy deseti autorů. Nové směry. Praha: Evropský literární klub, 2002. ISBN 80-86316-31-9. KEPEL, Gilles. Boží pomsta: křesťané, židé a muslimové znovu dobývají svět. Brno: Atlantis, 1996. ISBN 80-7108-120-5. JUERGENSMEYER, Mark. Teror v mysli boží: globální vzestup náboženského násilí. Politika a náboženství. Brno: CDK, 2007. ISBN 978-80-7325-109-3.
|