Předmět: Analýza náboženských a kulturních konfliktů

« Zpět
Název předmětu Analýza náboženských a kulturních konfliktů
Kód předmětu KMS/DEANK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Franc Jaroslav, doc. Mgr. Th.D.
  • Štverák Michal, ThLic.
Obsah předmětu
Předmět uvede studující do problematiky vzniku, vývoje a zániku konfliktů, které v sobě nesou náboženskou anebo kulturně podmíněnou argumentaci. Kulturní a náboženské konflikty jsou prezentovány na rovině osobních vztahů i vztahů společenských mezi skupinami nebo komunitami, ale i na státní nebo mezistátní úrovni. Studující jsou vedeni k poznání a porozumění, že tyto rozdíly mohou zahrnovat jazyk, náboženství, etnickou příslušnost, tradice, hodnoty, normy chování a další aspekty. Důraz je kladen na uvedení do základních charakteristik kulturních a náboženských konfliktů, mezi které patří rozdílné kulturní hodnoty, rozdílná identita a příslušnost k rozdílným společenstvím a komunitám, spory o teritorium, jazykové rozdíly a náboženské rozdíly; a s tím související diskriminace a nerovnost nebo politické faktory. Proto jsou studujícím představeny možnosti řešení těchto konfliktů, které vyžadují citlivost ke kulturním rozdílům, schopnost dialogu mezi zúčastněnými stranami, a snahu o nalezení společného porozumění a mírové řešení. Protože se analýzou kulturních konfliktů zabývá řada odborníků a institucí, zejména v oblasti mezinárodních vztahů, sociologie, etnologie, antropologie a samozřejmě teologie a religionistiky bude i předmět vyučován akademiky z různých oborů. Obsah: 1. Mezináboženský a interkulturní dialog: definice 2. Mezináboženský a interkulturní dialog: kontext 3. Mezináboženský a interkulturní dialog: cíle 4. Dějiny mezináboženského dialogu: starověk, středověk a novověk 5. Dějiny mezináboženského dialogu: 20. století 6. Problematika pojmu náboženství a spirituality 7. Vliv mimo-křesťanských náboženství na křesťanskou spiritualitu a životní styl 8. Meze mezináboženského dialogu a konfliktní témata 9. Analýza vybraných případových studií kulturních a náboženských komunikačních konfliktů s přihlédnutím k teorii konfliktů 10. Interkulturní komunikace a její potenciál v řešení konfliktů 11. Kazuistika I 12. Kazuistika II

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
- Představit studentům pojem mezináboženských a interkulturních vztahů, cíl a metodu práce interkulturních komunikátorů; - zdůraznit význam historických, společenských a kulturních impulzů pro rozvoj mezináboženského dialogu; - seznámit se základními dějinnými milníky mezináboženského dialogu a předat znalosti z oblasti rozlišování aktivit dialogu na rovině duchovní, doktrinální, praktické; - analyzovat vybrané případy krizové komunikace v mezináboženských a interkulturních vztazích.
Získané kompetence: - orientace v tematice a vývoji mezináboženských vztahů; - znalost dějinného vývoje mezináboženských vztahů; - porozumění základním paradigmatům mezináboženského dialogu; - vnímat roli mezináboženských vztahů v praxi společnosti; - schopnost identifikovat potřeby a podporovat dynamiku mezináboženských vztahů.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Student organizuje své studium na základě studijních materiálů a pokynů v LMS; účastní se vypsaných tutoriálů a plní průběžné krátké testy (přibližně 4). Požadavky na studenty: aktivní účast ve výuce, vykonání závěrečného testu, analýza teologického textu. Ústní zkouška v závěru semestru prověří, zda je schopen s pochopením hovořit o probraných tématech, přiměřeně interpretovat případové studie a uvažovat nad takto otevřenou problematikou. Literatura povinná ČERVENKOVÁ, Denisa. Katolický pohled na náboženskou pluralitu. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3327-5. TOPINKA, Daniel, ed. Muslimové v Česku: etablování muslimů a islámu na veřejnosti. Brno: Barrister & Principal, 2016. ISBN 978-80-7485-115-5. AVRUCH, Kevin. Context and Pretext in Conflict Resolution: Culture, Identity, Power, and Practice. Routledge, 2015. ISBN: 9781317262053 Literatura rozšiřující Křesťanství a ostatní náboženství: dokument Mezinárodní teologické komise z roku 1996. Překlad Ctirad Václav Pospíšil. Praha: Krystal OP, 1999. ISBN 80-85929-33-3. HEFT, James (ed). Catholicism and interreligious dialogue. Oxford: University Press, 2012. ISBN 978-0-19-982789-3. HOŠEK, Pavel. Na cestě k dialogu: křesťanská víra v pluralitě náboženství. Praha: Návrat domů, 2005. ISBN 80-7255-126-4. JUERGENSMEYER, Mark. Teror v mysli boží: globální vzestup náboženského násilí. Politika a náboženství. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007. ISBN 978-80-7325-109-3. KÜNG, Hans a BECHERT, Heinz. Křesťanství a buddhismus: na cestě k dialogu. Praha: Vyšehrad, 1998. ISBN 80-7021-239-X. KÜNG, Hans a STIETENCRON, Heinrich von. Křesťanství a hinduismus na cestě k dialogu. Praha: Vyšehrad, 1997. ISBN 80-7021-229-2. KÜNG, Hans a ESS, Josef van. Křesťanství a islám: na cestě k dialogu. Světová náboženství. Praha: Vyšehrad, 1998. ISBN 80-7021-262-4. KÜNG, Hans a CHING, Julia. Křesťanství a náboženství Číny: na cestě k dialogu. Světová náboženství. Praha: Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-294-2. Dokumenty II. vatikánského koncilu. Přeložil Oto MÁDR. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2002. ISBN 80-7192-467-9. RATZINGER, J. List biskupům katolické církve o některých aspektech křesťanské meditace (z 15.10.1989). In: Křesťanství a ostatní náboženství, Praha: Krystal OP, 1999. TODOROV, Tzvetan. Dobytí Ameriky: problém druhého. Praha: Mladá fronta, 1996. ISBN 80-204-0582-8.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr