Vyučující
|
-
Konečný Jan, doc. RNDr. Ph.D.
-
Bělohlávek Radim, prof. RNDr. Ph.D., DSc.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je úvodem do umělé inteligence. 1. Předmět umělé inteligence. Vývoj umělé inteligence (významné směry a projekty). 2. Společenské a filozofické otázky umělé inteligence (pojem umělá inteligence; společenský význam; rizika). 3. Řešení problémů (stavový prostor, prohledávání, vybrané metody). 4. Expertní systémy. Motivace, vývoj expertních systémů. Pravidlové expertní systémy. Jazyk Prolog; expertní systémy v Prologu. Fuzzy logika; fuzzy logické pravidlové systémy. 5. Umělé neuronové sítě a deep learning. Motivace, biologické neuronové sítě. Jednoduchý perceptron. Vícevrstvé sítě (architektura, metoda backpropagation, univerzální aproximační schopnost, složitost učení). RBF sítě. Asociativní neuronové sítě. Samoorganizační mapy. 6. Evoluční výpočty. Inteligence hejna. 8. Reprezentace znalostí. 9. Úvod do zpracování přirozeného jazyka.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Studenti se seznámí se základy umělé inteligence, zejména s jejími metodami.
1. Znalosti Pochopí základy umělé inteligence a jejích metod.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast v hodině. Plnění zadaných úkolů. Složení ústní (příp. písemné) zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
Ian Goodfellow and Yoshua Bengio and Aaron Courville. Deep Learning.
-
Kruse, R., Borgelt, C., Braune, C., Mostaghim, S., Steinbrecher, M. Computational Intelligence.
-
Nick Bostrom. Superintelligence.
-
Radim Belohlavek, Joseph W. Dauben, and George J. Klir. Fuzzy Logic and Mathematics.
-
Ray Kurzweil. The Age of Spiritual Machines: When Computers Exceed Human Intelligence.
-
S. Russell, P. Norvig. (2010). Artificial Intelligence: A Modern Approach (3rd Edition). Prenticel Hall: Upper Saddle River, NJ.
|