Předmět: Počítačová grafika

« Zpět
Název předmětu Počítačová grafika
Kód předmětu KMI/POGR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bartl Eduard, doc. RNDr. Ph.D.
  • Trnečková Markéta, Mgr. Ph.D.
  • Janoštík Radek, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Reprezentace obrazu. Vzorkování a kvantování. Fourierova transformace. Shannonův vzorkovací teorém. Alias, antialiasing. 2. Lidské vnímání světel a barev. Barevné modely. 3. Reprezentace rastrového obrazu. Komprese obrazu. Obrazové formáty. 4. Základy úpravy obrazu v prostorové doméně Vyhledávácí tabulka. Lineární, logaritmické a exponenciální transformace, gama korekce. Prahování, adaptivní prahování. Histogram. Vyrovnání histogramu. 5. Algoritmy pro kreslení úsečky a kružnice. Algoritmus DDA. Bresenhamův algoritmus. 6. Vyplňování oblastí. Řádkové vyplňování. Semínkové vyplňování. 7. Ořezávání objektů. Algoritmus Cohen-Sutherland. Algoritmus Cyrus-Beck. 8. Algoritmy pro kreslení křivek.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
Výstupy z učení
Studenti se seznámí se základními pojmy počítačové grafiky.
2. Porozumění. Porozumět základním pojmům z počítačové grafiky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Aktivní účast v hodině. Plnění zadaných úkolů. Složení ústní (příp. písemné) zkoušky.
Doporučená literatura
  • John F. Hughes, Andries van Dam, Morgan McGuire, David F. Sklar, James D. Foley, Steven K. Feiner, Kurt Akeley. Computer Graphics: Principles and Practice (3rd Edition).
  • R. C. Gonzalez, R. E. Woods. (2002). Digital Image Processing. Pearson Prentice Hall, New Jersey.
  • Steve Marschner, Peter Shirley. (2015). Fundamentals of Computer Graphics 4th Edition. A K Peters/CRC Press.
  • W. Burger, M. J. Burge. (2008). Digital Image Processing: An Algorithmic Introduction Using Java.
  • W. K. Pratt. (2001). Digital image processing, Third edition. Willey-Interscience, New York.
  • Žára, J., Beneš, B., Sochor, J., Felkel, P. (2004). Moderní počítačová grafika, 2. vyd. Brno, Computer Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Informatika - specializace Obecná informatika (2021) Kategorie: Informatické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Informatika (2020) Kategorie: Informatické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie (2022) Kategorie: Informatické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Bioinformatika (2021) Kategorie: Informatické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Informatika - specializace Programování a vývoj software (2021) Kategorie: Informatické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Informatika pro vzdělávání maior (2024) Kategorie: Informatické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní