Předmět: 3D grafika

« Zpět
Název předmětu 3D grafika
Kód předmětu KMI/3DG
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bartl Eduard, doc. RNDr. Ph.D.
  • Trnečková Markéta, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Bezierova metoda zobrazování křivek a ploch - Bezierovy křivky (opakování) - Racionální Bezierovy křivky - čtyřúhelníkové a trojúhelníkové Bezierovy plochy - racionální Bezierovy plochy 2. NURBS - B-spline bázové funkce - B-spline křivky - racionální B-spline křivky, NURBS křivky - B-spline plochy - racionální B-spline plochy, NURBS plochy - algoritmy pro vložení a vyjmutí kontrolního bodu - algoritmy pro zvýšení a snížení stupně - modelování zajímavých ploch pomocí NURBS 3. Zobrazování těles a trojrozměrných dat - hraniční reprezentace, šablonování, konstruktivní geometrie - voxelová grafika - kódování voxelových modelů raw, run-length, octree, adaptive octree - raytracing a rasterizace voxelové grafiky - global illumination - aproximace povrchu sítí trojúhelníků - Marching Cube algoritmus 4. Moderní technologie a možnosti paralelního vykreslování 3D grafiky - grafický HW -- SIMD model - rasterizační proces / grafická pipeline - historický pohled na OpenGL/DirectX - shadery jako nástroj nahrazující fixed function pipeline -- OpenGL 1.0 - OpenCL, CUDA 5. GLSL prakticky - syntaxe GLSL - vertex shaderu, fragment shader, příklady - speciální mapování textur - pokročilé nasvětlovací techniky (radiozita, ambient occlusion) - speciální efekty HDR (High Dynamic Range), DOF (Depth Of Field)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Demonstrace
Výstupy z učení
Studenti se seznámí s vybranými pojmy z 3D počítačové grafiky.
2. Porozumění. Porozumět pokročilým pojmům z 3D počítačové grafiky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Složení ústní (příp. písemné) zkoušky.
Doporučená literatura
  • Eric Lengyel. (2011). Mathematics for 3D Game Programming and Computer Graphics. 3rd Edition.. Cengage Learning PTR.
  • Ferguson R. S. (2013). Practical Algorithms for 3D Computer Graphics. 2nd Edition.. A K Peters/CRC Press.
  • Martišek, D. (2002). Matematické principy grafických systémů. Brno: Littera.
  • Žára, J. Beneš, B. Sochor, J. Felkel, P. (2004). Moderní počítačová grafika. 2. vydání.. Computer Press, Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Bioinformatika (2021) Kategorie: Informatické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Aplikovaná informatika - specializace Počítačové systémy a technologie (2024) Kategorie: Informatické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Informatika - specializace Umělá inteligence (2020) Kategorie: Informatické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Aplikovaná informatika - specializace Vývoj software (2024) Kategorie: Informatické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Informatika - specializace Obecná informatika (2020) Kategorie: Informatické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní