Předmět: Člověk a slavení

« Zpět
Název předmětu Člověk a slavení
Kód předmětu KLP/6ČAS
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopeček Pavel, doc. Ing. Th.D.
Obsah předmětu
Antropologické předpoklady slavení; symboličnost lidského života a jednání; teorie symbolu a symbolického jednání; typické prvky slavnostního jednání - slovo, zpěv, tanec, gestika, oděvy a masky, ritualizace, shromáždění, společná hostina; podmíněnost kultury a způsobu slavení, slavení napříč vybranými kulturami; slavení a čas; prostorová dimenze slavení, typy prostor slavení: sakrální, profánní, specifika křesťanských liturgických prostor; slavení v evropském kulturně-historickém kontextu, antropocentrizace a laicizace slavení od dob novověku, vytváření paralelních oslav v rámci ateistických a protikřesťanských ideologií, možnosti slavení v multikulturním prostředí a postmoderní společnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit se základními danostmi lidské existence umožňujícími slavení a ukázat, jak jsou využívány v rámci jednotlivých slavení ve vybraných kulturách.
Předmět umožní porozumění základům symbolického jednání, orientaci v základních typech slavení a přechodových rituálů a analýzu vybraných slavení v rámci lidové kultury.
Předpoklady
Ochota hlouběji porozumět lidskému jednání i kultuře.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

Získání požadovaných znalostí ověřené absolvováním kolokvia.
Doporučená literatura
  • Aries P. (2000). Dějiny smrti, sv. I. a II.. Praha.
  • Beranová M., Řešátko J. (2002). Jak se jedlo ve starověku. Praha.
  • Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. The Sage handbook of qualitative research.
  • Eliade M. (1994). Posvátné a profánní. Praha : ČKA.
  • Frankl V. E. (1997). Vůle ke smyslu. Vybrané přednášky o logoterapii, s. 7-29.. Brno: Cesta.
  • Gennep van A. (1997). Přechodové rituály. Praha.
  • Halík T. (2006). Prolínání světů. Praha : Vyd. Lid. Novin.
  • Kerrigan M. (2008). Historie smrti : Pohřební zvyky a smuteční obřady od starověku do současnosti. Praha.
  • Kunetka F. (2004). Eucharistie v křesťanské antice, s. 87-111, 120-121.. Olomouc : VUP.
  • Kunetka F. (2001). Úvod do liturgie svátostí, s. 29-37, 123-142.. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství.
  • Lurker M. (1999). Slovník biblických obrazů a symbolů. Praha.
  • Mathé I., Špaček L. (2005). Etiketa. Praha.
  • McNiff, J., Whitehead, J. Doing and Writing Action Research.
  • Navrátilová A. (2004). Narození a smrt v české lidové kultuře. Praha.
  • Noffke, S; Somekh, B. (eds.). (2009). The SAGE Handbook of Educational Action Research. London.
  • Reason, P., Bradbury-Huang, H. The SAGE handbook of action research.
  • Tashakkori, A., Teddlie, Ch. Handbook of mixed methods in social and behavioral research.
  • Zwoliński A. (2004). Dźwięk w relacjach społecznych, s. 107-123, 212-291, 337-424.. Kraków.
  • Zwoliński A. (2006). Jedzenie w relacjach społecznych, s. 23-44, 133-153, 269-304, 349-378, 399-429.. Kraków.
  • Zwoliński A. (2003). Słowo w relacjach społecznych, 2003, s. 9-79, 184-203, 350-367, 409-431.. Kraków.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr