Vyučující
|
-
Košárková Alice, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět teorie výchovy usiluje o vytvoření syntetického pohledu na klasické pedagogické teorie (Komenský, Herbart, Dewey atd.), a nastiňuje možnosti uchopení výchovy v současné společnosti. Témata: Teorie výchovy od antiky k renesanci (stručný přehled) Židovsko-křesťanský koncept výchovy Výchova v díle J. A. Komenského J. J. Rousseau a počátky pedaogického pesimismu Novověké a osvícenské teorie J. F. Herbart a počátky systematické pedagogiky Pedagogický pragmatismus, kolektivní výchova Pojetí výchovy v kontextu vývoje myšlení v 1. polovině 20. století Obrat k postmodernismu a změny v chápání výchovy ve 2. pol. 20. stol. Soudobé výchovné teorie Teoretické otázky výchovy v 21. století
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurz poskytuje přehled o obsahu pedagogické disciplíny Teorie výchovy. Seznamuje s teoretickými přístupy k výchově a vzdělávání v průběhu dějin a v části věnované soudobým výchovným teoriím seznamuje se základními trendy v koncepcích výchovy v současnosti. Cílem kurzu je vytvoření syntetického pohledu na klasické i soudobé pedagogické teorie a nastínění možností teoretického uchopení výchovy v dnešní společnosti.
Studenti porozumí základním teoretickým a filosofickým přístupům k výchově a budou schopni posoudit jejich dopad při jejich praktické aplikaci.
|
Předpoklady
|
Studium předmětu nevyžaduje specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Didaktický test, Seminární práce
K úspěšnému absolvování předmětu je vyžadováno osvojení si základního přehledu a orientace ve výchovných teoriích a jejich důsledcích pro praxi. Formulace vlastních názorů a pohledů na dílčí teorie ve spojitosti s jejich reálným uplatněním. Obsah kurzu je tvořen přednáškami i samostudiem. Studující mají povinnost aktivně se zúčastnit seminářů (absence ze závažných důvodů bude řádně omluvena, max. neúčast je 2 semináře) a plnit úkoly, které budou v semináři předloženy. Studující přečtou díla z vybrané výchovné koncepce. Splnění kurzu je ověřeno ústní zkouškou, která se skládá z reflexe vlastní četby (30% výsledné známky) a z prokázání znalosti vybraného okruhu Seznam témat ke zkoušce je totožný s tématy přednášek uvedenými v systému Moodle. Pro studující s individuálním plánem: - platí výše uvedené + písemné plnění úkolů v systému Moodle jako náhrada za případnou neúčast na seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
J. F. Herbart a jeho pedagogika.
-
BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
-
DEWEY, J. Demokracie a výchova. Praha: Jan Leichter, 1932..
-
Helvétius, C. A. (1953). Výbor z díla. Praha : Nakladatelství politické literatury.
-
J. A. Komenský. (1948). Didaktika velká. Brno, Komenium.
-
KOMENSKÝ, J. A. Pampaedia. In KOMENSKÝ, J. A. Obecná porada o nápravě věcí lidských. III. sv. Praha: Svoboda, 1992..
-
Kratochvíl, Miloš. (2006). Jean Piaget - filosof a psycholog : uvedení do genetické epistemologie. Praha: Triton.
-
Locke, J. (1984). O výchově. Praha : Státní pedagogické nakladatelství.
-
PELCOVÁ, N. (2001). Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.. Praha.
-
Pestalozzi, J. H. (1899). Linhart a Gertruda: kniha pro lid. V Čejkovicích: [Zdeněk Sadovský].
-
Platón. (2015). Prótagoras. Praha: OIKOYMENHP.
-
Rousseau, J. J., & Krecar, A. (1926). Emil, čili, O vychování. Olomouc: R. Promberger.
-
Welsch, W. (1994). Naše postmoderní moderna. Praha : Zvon, české katolické nakladatelství.
|