Vyučující
|
-
Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
-
Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Pedagogická diagnostika - historie, paradigmata, pedagogická diagnóza, předmět pedagogické diagnostiky, proces pedagogické diagnostiky - Strategie v pedagogické diagnostice - Metody v pedagogické diagnostice - Diagnostika jednotlivých oblastí (školní zralost, učitel a žák, autodiagnostika učitele, specifické poruchy chování, specifické poruchy učení, rodinné prostředí, sociální klima školní třídy, projektivní metody)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit místo pedagogické diagnostiky v systému pedagogiky, - definovat základní diagnostické pojmy, - porozumět principu diagnostického procesu, - akceptovat etické a právní aspekty pedagogické diagnostiky, - popsat jednotlivé metody pedagogické diagnostiky, - administrovat a aplikovat diagnostické metody (nástroje, techniky), - používat portfolio jako diagnostickou metodu, - zpracovat jednoduchý diagnostický projekt a aplikovat ho na konkrétní sledovaný jev.
Studenti získají základní znalosti a dovednosti využitelné v pedagogicko-diagnostickém procesu. Studenti budou znát základní strategie a metody v pedagogické diagnostice. Orientují se v diagnostice vybraných oblastí.
|
Předpoklady
|
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Seminární práce
aktivní účast na výuce (2 možné absence - do nich se však započítávají také návštěvy u lékaře, či nemoc) - splnění zadaných úkolů v předem stanoveném datu DLOUHÝ ÚKOL - seminární práce vypracovaná na základě praktického užití vybrané diagnostické metody Studenti s individuálním plánem: Platí výše uvedené požadavky. + napsat recenzi na knihu (bude vždy nabídnuta aktuální literatura vyučujícím), analyzovat vybranou diagnostickou metodu při použití v praxi.
|
Doporučená literatura
|
-
Hrabal, V., & Hrabal, V. (2002). Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum.
-
Mertin, V., & Krejčová, L. (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
-
ZELINKOVÁ, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program - nástroje pro prevenci, nápravu a integraci.. Praha: Portál.
|