Vyučující
|
-
Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavními tématy jsou: 1. Výchova v multikulturní společnosti jako aktuální téma. 2. Situace národnostních menšin v České republice a jejich sociální vyloučení. 3. Migrace a (i)migranti v České republice + EU. 4. Uprchlíci a azylanti na území České republiky + EU. 5. Multikulturní výchova na školách a v různých zařízeních.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Na základě tohoto předmětu budou studenti schopni definovat základní koncepty multikulturní výchovy. Cílem je naučit je rozumět situaci migrantů a příslušníků minorit v České republice i ve světě a také s různými skupinami kreativně pracovat tak, aby podpořili interkulturní vzdělávání dětí a mládeže v jednotlivých zařízeních. Na základě studijního materiálu a článků budou schopni diagnostikovat situaci, v jakém prostředí příslušníci etnika, jiného náboženství atd. žijí, budou schopni pochopit jejich pocity a kreativně s nimi pracovat na poli multikulturní výchovy. Výuka probíhá v angličtině. POZOR VÝUKA PROBÍHÁ v ANGLIČTINĚ!
Studující budou schopni definovat základní pojmy multikulturní výchovy a rozumět jim. Dále budou schopni porozumět situaci migrantů a příslušníků menšin u nás a ve světě a tvořivě s těmito informacemi pracovat k podpoře interkulturního vzdělávání (výchovy) děti a mládeže ve své praxi. Na základě filmů a autentických článků budou umět zhodnotit životní situaci příslušníků jiného etnika, náboženství apod., posoudit svoje pocity, vztah k tomuto problému a tvořivě s tím pracovat při další práci sociálního pedagoga.
|
Předpoklady
|
Nejsou nutné. NUTNOST ZNALOSTI ANGLIČTINY!!! POZOR VÝUKA PROBÍHÁ v ANGLIČTINĚ!
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta
- Aktivní účast na seminářích - esej nebo prezentace na zvolené téma z oblasti multikulturní výchovy
|
Doporučená literatura
|
-
& Drbohlav, D. (2010). Migrace a (i)migranti v Česku: kdo jsme, odkud přicházíme, kam jdeme?. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
-
Banks, J.A. (2016). Cultural diversity and education: foundations, curriculum, and teaching. New York; London: Routledge, Taylor & Francis Group.
-
BORKERT, M., BOSWICK, W., HECKMANN, F. aj. (2007). Local integration policies for migrants in Europe. Luxembourg.
-
DE MELÉNDEZ, W. R., BECK, V. (2013). Teaching Young Children i Multicultural Classrooms: issues, concepts, and strategies. Belmont, Calif.: Wadsworth Cengage Learning.
-
Navrátil, P. (2003). Romové v české společnosti. Praha: Portál.
-
PINTO, D. (2002). Intercultural communication: a three-step method for dealing with differences. Leuven; Apeldoorn: Garant.
-
Průcha, J. (2006). Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. V Praze: Triton.
-
SOUTO-MANNING, M. (2013). Multicultural teaching in the early childhood clasroom: approaches, strategies, and tools, preschool-2nd grade. New York; London : Teachers College Columbia University.
-
Šišková, T. et al. (2001). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál.
-
Šišková, T. (2001). Menšiny a migranti v ČR. Praha.
|