Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Etika a etická výchova. Základní etické pojmy: dobro, zlo, láska, cnost, vina, hanba, charakter aj. Utváření etických postojů a dovedností - vztah k sobě, k lidem a lidským výtvorům, k přírodě. Učitel - průvodce a inspirátor vs. instruktor a tréner. Prosociální výchova.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli základním etickým pojmům, jako je dobro, zlo, morálka, ctnost, etické a neetické chování, vina, hanba/stud, trest aj. a následně jej dokázal aplikovat do edukační praxe s využitím vhodných didaktických metod. Studenti mají také porozumět problematice prosociální výchovy jako součástí výchovy etické z teoretického i praktického hlediska.
Student porozumní základním etickým pojmům. Odlišuje etickou a prosociální výchovu. Nabyde dovednosti v oblasti základních složek etické výchovy (vize, obsah, metody, styl) a prosociálních dovedností. Student zvládá metodiku nácviku jednotlivých dovedností a ctností spojených s etickou výchovou.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
100 % účast na seminářich. Aktivní účast na seminářích. V případě absence je nutné doložit relevantní doklad. Studenti s individuálním studijním plánem jsou povinni účastnit se prvního semináře, kde jim následně budou sděleny požadavky pro úspěšné ukončení předmětu. Vypracování parciálních zadaných úkolů během semestru podle zadaných kritérií, realizace aktivit na seminářích a následné vložení prací do Moodle. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
HÁBL, Jan. (2021). Na charakteru záleží. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
-
HUNTER, Clarke-Fields. (2024). Jak vychovat dobrého člověka. Praha.
-
LENCZ, L. a KRIŽOVÁ, O. (2000). Etická výchova: metodický materiál 1, 2, 3.. Praha.
-
NOVÁKOVÁ, M. a kol. (2006). Učíme etickou výchovu: manuál etické výchovy pro základní a střední školy. Praha.
-
PODMANICKÝ, I., RAJSKÝ, A. (et al.). (2014). Prosociálnosť a etická výchova. Skúsenosti a perspektívy. Trnava.
-
RAJSKÝ, A., PODMANICKÝ, I. (et al.). (2016). Človek človeku. K prameňom etickej výchovy. Trnava.
-
RAJSKÝ, A., WIESENGANGER, M. (et al.). (2018). Pomoc druhému na ceste cnosti. K filozoficko-etickým aspektom prosociálnosti.. Trnava.
-
ROCHE OLIVAR, R. (1992). Etická výchova. Bratislava.
-
SVOBODOVÁ, Z. (ed.). (2011). K etické výchově. Praha.
-
ŠARNÍKOVÁ, Gabriela. (2011). Budú cnosti v budúcnosti? O výchove k cnostiam. Ružomberok.
|