Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Charakteristika alternativního přistupu a alternativných škol. Znaky alternativní a tradiční školy. Waldorfská škola a Rudolf Steiner. Marie Montessoriová a její pedagogika. Jenská škola. Daltonský plán. Lesní školy a školky. Některá vybraná témata: Inovativní přístupy některých pedagogů (nař. Celostní pedagogika Franze Ketta, B. Nikitin, R. Feuerstein...) Alternativní školy a alternativní přístupy ve výuce v zahraničí a českých školách - Heuréka, Začít spolu, Zdravá škola, Integrovaná tematická výuka, Katecheze Dobrého Pastýře a pod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poznat problematiku alternativních školských systémů, využití alternativních a inovativních prvků v edukaci a aktivizační metody. Studenti porozumí základním principům waldorfské školy a pedagogiky, montessoriovské školy, jenského a daltonského plánu a jiných. Studenti budou schopni porovnat alternativní školské systémy, analyzovat jejich výhody a nevýhody. Studenti dokážou rozeznat, pojmenovat a aplikovat ve svých pracích základní charakteristiky a principy jednotlivých alternativních systému a programů.
Studenti se orientují v dané problematice a rozlišují jednotlivé typy alternativních škol a přístupů. Studenti dokážou rozeznat, pojmenovat a aplikovat ve svých pracích základní charakteristiky a princípy jednotlivých alternativních systému a programů.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětů filozofie výchovy, teorie výchovy nebo historického pohledu na výchovu a vzdělávání.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Požadavky na studenta: Pro uznání a ukončení předmětu je nutná 100 % účast ve výuce a dále zpracování a prezentace základních charakteristik zadaných alternativních systémů. Student aplikuje připravené aktivity podle zadaného tématu. Po kolokviu a prezentaci své práce ji pak následně v písemné formě vloží do systému Moodle v požadovaném termínu. Práce musí splňovat požadovaná kritéria. 100 % účast ve výuce. Ve výjimečných případech absence s dokladem od lékaře nebo kompetentních orgánů nebo jiným relevantním dokladem. Studenti s individuálním studijním plánem jsou povinni účastnit se prvního semináře, kde jim následně budou sděleny požadavky pro úspěšné ukončení předmětu. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
Edited by Jan Průcha. (2004). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portal.
-
Jůva, Vladimír, Svobodová, Jarmila. (1996). Alternativní školy. Brno : Paido.
-
Kranich, Ernst-Michael. (2000). Waldorfské školy. Semily.
-
Málková, Gabriela. (2009). Zprostředkované učení. Praha.
-
Matulčíková, Mária. (2007). Reformnopedagogické a alternatívne školy a ich prínos pre reformu školy. Bratislava.
-
Montessori, Maria. (2017). Objevování dítěte. Praha.
-
Pohnětalová, Yveta. (2014). Alternativní edukační koncepce v současné pedagogické praxi. Hradec Králové.
-
Rýdl, Karel. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno.
-
Rýdl, Karel. (2001). Peter Petersen a pedagogika jenského plánu.. Praha.
-
Steiner, Rudolf. (2006). Waldorfská pedagogika. Nové Hrady.
-
Zelina, Miron. (2000). Alternatívne školstvo. Bratislava.
|