Předmět: Teorie a praxe vyučování náboženství a katecheze

« Zpět
Název předmětu Teorie a praxe vyučování náboženství a katecheze
Kód předmětu KKV/PTTPN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
1. Základní teoretické koncepty náboženské výchovy 2. Charakter vyučování náboženství ve škole dnes 2. Klíčové kompetence žáků ve výuce náboženství 3. Metody ve výuce náboženství 4. Didaktická jednotka: její organizace a komplexnost 5. Hodnocení žáků: vhodné a nevhodné formy, hodnocení jako motivace 6. Praktická část: příprava vyučovací hodiny, návaznost na RVP

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako základní didaktika náboženské výchovy se zaměřením na vyučování ve škole v rámci povinného nebo volitelného předmětu nebo pro vyučování ve farnosti. Uvádí do základních teoretických konceptů náboženské výchovy a v rámci seminářů vede studující k samostatné tvorbě školního (resp. farního) vzdělávacího programu pro oblast náboženství.
Studující je schopen vytvořit didaktické jednotky pro vyučování náboženství podle principů náboženské výchovy.
Předpoklady
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Studium odborné literatury a odevzdání zadaných úkolů. Studenti s individuálním plánem: Platí výše uvedené požadavky. + vypracovat časově tematický plán pro vybranou třídu nebo skupinu; napsat recenzi na knihu (bude vždy nabídnuta aktuální literatura vyučujícím).
Doporučená literatura
  • CONGREGATIO PRO CLERICIS. (1998). Directorium Generale pro Catechesi. Citta del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 1997; v češtině publikováno s titulem: Všeobecné direktorium pro katechizaci.. Praha: Sekretariát ČBK.
  • Čapek, Robert. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada.
  • Englert, Rudolf. (2008). Religionspädagogische Grundfragen : Anstöße zur Urteilsbildung. Stuttgart : W. Kohlhammer.
  • Gerd Birk .. [et al.]. (2005). Neues Handbuch Religionsunterricht an berufsbildenden Schulen (BRU-Handbuch). Neukirchen-Vluyn : Neukirchener Verlag.
  • Porzelt, Burkard. (2009). Grundlegung religiöses Lernen : eine problemorientierte Einführung in die Religionspädagogik. Bad Heilbrunn : Julius Klinkhardt.
  • ROUBALOVÁ, Marcela a Tomáš JABLONSKÝ. (2015). Didaktické pomůcky ve výuce náboženství a katechezi. Ružomberok: Verbum.
  • Schmid, Hans. (2008). Unterrichtsvorbereitung - eine Kunst : ein Leitfaden für den Religionsunterricht. München : Kösel.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr