Vyučující
|
-
Roubalová Marcela, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní teoretické koncepty náboženské výchovy 2. Charakter vyučování náboženství ve škole dnes 2. Klíčové kompetence žáků ve výuce náboženství 3. Metody ve výuce náboženství 4. Didaktická jednotka: její organizace a komplexnost 5. Hodnocení žáků: vhodné a nevhodné formy, hodnocení jako motivace 6. Praktická část: příprava vyučovací hodiny, návaznost na RVP
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako základní didaktika náboženské výchovy se zaměřením na vyučování ve škole v rámci povinného nebo volitelného předmětu nebo pro vyučování ve farnosti. Uvádí do základních teoretických konceptů náboženské výchovy a v rámci seminářů vede studující k samostatné tvorbě školního (resp. farního) vzdělávacího programu pro oblast náboženství.
Studující je schopen vytvořit didaktické jednotky pro vyučování náboženství podle principů náboženské výchovy.
|
Předpoklady
|
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Studium odborné literatury a odevzdání zadaných úkolů. Studenti s individuálním plánem: Platí výše uvedené požadavky. + vypracovat časově tematický plán pro vybranou třídu nebo skupinu; napsat recenzi na knihu (bude vždy nabídnuta aktuální literatura vyučujícím).
|
Doporučená literatura
|
-
CONGREGATIO PRO CLERICIS. (1998). Directorium Generale pro Catechesi. Citta del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana, 1997; v češtině publikováno s titulem: Všeobecné direktorium pro katechizaci.. Praha: Sekretariát ČBK.
-
Čapek, Robert. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada.
-
Englert, Rudolf. (2008). Religionspädagogische Grundfragen : Anstöße zur Urteilsbildung. Stuttgart : W. Kohlhammer.
-
Gerd Birk .. [et al.]. (2005). Neues Handbuch Religionsunterricht an berufsbildenden Schulen (BRU-Handbuch). Neukirchen-Vluyn : Neukirchener Verlag.
-
Porzelt, Burkard. (2009). Grundlegung religiöses Lernen : eine problemorientierte Einführung in die Religionspädagogik. Bad Heilbrunn : Julius Klinkhardt.
-
ROUBALOVÁ, Marcela a Tomáš JABLONSKÝ. (2015). Didaktické pomůcky ve výuce náboženství a katechezi. Ružomberok: Verbum.
-
Schmid, Hans. (2008). Unterrichtsvorbereitung - eine Kunst : ein Leitfaden für den Religionsunterricht. München : Kösel.
|