Vyučující
|
-
Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: 1. Specifika komunikace ve vztahu ke klasickým sdělovacím prostředkům a internetu, tzv. novým médiím, komunikační kompetence, mediální gramotnost. 2. Nová média a sociální sítě - jejich role v současné společnosti, aktuální výzkumy jejich působení, fenomén youtuberství. 3. Mediální technologie - historie a současnost, jejich vliv na utváření a podobu mediálních sdělení. 4. Mediální produkt - obsah, význam a jeho analýza. 5. Mediální výchova - dějiny mediální pedagogiky, současné koncepty mediální výchovy (např. v českém prostředí mediální výchova ve vztahu k Rámcovému vzdělávacímu programu a k celoživotnímu vzdělávání). 6. Témata mediální výchovy (média a násilí, gender a rovné příležitosti, role médií v multikulturní společnosti). 7. Vliv médií na utváření stereotypů (důraz kladen na skupinu dětí a mládeže). 8. Působení médií ve společnosti - přínosy a rizika: reklama - jazyk a jazyková klišé v marketingové komunikaci, základy marketingu. 9. Působení médií ve společnosti - emoce a reklama, práce s reklamou: analýza reklamních sdělení účinků na publikum, vliv reklamy na děti a obrana proti manipulaci reklamou. 10. Mediální rizika - vliv násilí na děti a mládež, závislost/ bezpečnost na internetu a sociálních sítích, média a volný čas. 11. Média a politický vliv - veřejné mínění (public relations) a média, propaganda, metody manipulace v této oblasti. 12. Mediální výchova - konkrétní aktivity - tvorba programů zaměřených na mediální výchovu v případě skupiny dětí a mládeže, dospělých i seniorů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
- znalost specifik komunikace ve vztahu ke klasickým sdělovacím prostředkům a internetu a jejich působení na současnou společnost - znalosti a dovednosti v oblasti mediální gramotnosti - znalosti konceptů mediální výchovy a témat uvedené výchovy pro různé skupiny sociální pedagogiky - dovednosti pro tvorbu konkrétních aktivit a programů ke zvýšení mediální gramotnosti u různých skupin a programů zaměřených na prevenci mediálních rizik
- rozšířená teoretická znalost prostředí, v němž působí masmédia, pro praxi v oblasti sociální pedagogiky - osobnostní rozvoj a kompetence v oblasti mediální gramotnosti - kompetence k tvorbě a plánování konkrétních aktivit a programů vedoucích ke zvýšení mediální gramotnosti u různých cílových skupin a vedoucích k prevenci mediálních rizik
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Seminární práce - tj. student vytvoří soubor aktivit, jež povedou k prevenci určeného mediálního rizika u dané skupiny (děti, mládež, specifické skupiny dospělých), participace na seminářích. Projekt zašle písemně nejpozději do 15. 1. 2025 přes MOODle.
|
Doporučená literatura
|
-
Bryant, J., Oliver, M. B. Media Effects: Advances in Theory and Research.
-
Buckingham, D. Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture.
-
Ftorek, J. (2012). Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada.
-
Jirák, J., Köpplová, B. (2003). Média a společnost.. Praha: Portál.
-
Jirák, J. Média pod lupou.
-
Jirák, J., Wolák, R. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání.
-
Kozák, V. Marketingová komunikace.
-
Labischová, D. Didaktika mediální výchovy.
-
McQail, D. Úvod do terorie masové komunikace.
-
Mičienka, M. - Jirák, J. (2007). Základy mediální výchovy.. Praha: Portál.
-
Musil, J. (2005). Úvod do sociální a masové komunikace. Praha.
-
Niklesová, E., Bína, D. Mediální gramotnost a mediální výchova.
-
Scheibe, C.L., Rogow, F. The Teacher´s Guide to Media Literacy.
-
Svoboda, V. (2009). Public relations moderně a účinně. Brno: Computer Press.
-
Vysekalová, J. (2012). Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing.
|