Vyučující
|
-
Šlechtová Hana, Mgr. Ph.D.
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Specifika formulace výzkumného problému, cílů a výzkumné otázky v kvalitativním výzkumu v sociálních otázkách. Specifika výběru výzkumného souboru. Různé druhy designů - případová studie, biografický design, etnografická studie, narativní analýzy, zakotvená teorie, interpretativní fenomenologická analýza atd. Metody sběru dat a jejich zpracování v kvalitativním výzkumu v sociálních otázkách. Práce s vybraným softwarem: Atlas.ti, TRANSANA, NVivo, Dedoose, MAXQDA, Qiqqa atd.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je uvést studenty oboru sociální práce do problematiky kvalitativního sociálněvědního výzkumu a jeho využití pro praxi sociální práce.
Studenti zvládnou formulaci výzkumného problému, výzkumných cílů a otázek z hlediska kvalitativního výzkumu v pedagogických otázkach. Studenti budou schopni pracovat se získanými dáty - transkripty: dokážou kódovat a kategorizovat transkripty a náledně je tématicky analyzovat. Studenti zvládnou výběr správného dizajnu pro sociální otázky a poznají adekvátní zpôsob jeho zpracování pomocí softvéru.
|
Předpoklady
|
-
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Četba zadané literatury Aktivní účast ve výuce - zapojení do nácviku výzkumných postupů. Ukončení předmetu podle požadavků vyučujících.
|
Doporučená literatura
|
-
Bugel W., Šlechtová H. (2012). Tvorba kvalifikačních prací pro studenty oborů sociální práce: principy a postupy. Olomouc.
-
Disman, J. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
-
Hendl, Jan. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha.
-
Kaufmann, J. C. Chápající rozhovor. Praha: SLON, 2010..
-
MATOUŠEK Petr. Výzkumník v nebezpečném prostředí. , 2004.
-
Rubin Allen, Babbie Earl. (2010). Essential Research Methods for Social Work (international edition). Belmont: Brooks/Cole.
-
Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert.
-
Šeďová, Klára a Švaříček, Roman. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. 2013.
-
Švaříček, R. - Šeďová K. a kol. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha.
|