Předmět: Základy sociální pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Základy sociální pedagogiky
Kód předmětu KKV/PSSOP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení sociální pedagogiky coby disciplíny a jejího obsahu, funkce sociální pedagogiky. Vztah sociální pedagogiky k ostatním vědeckým disciplínám, dimenze sociální pedagogiky. 2. Historický vývoj sociální pedagogiky. 3. Sociální pedagogika v 21. století - její stav, oblasti výzkumu, výzvy, úkoly. 4. Stav sociální pedagogiky v zahraničí. 5. Prostředí a výchova - role prostředí ve výchově, typologie prostředí. Specifika lokálního a regionálního prostředí. Prostředí a výchova - charakteristika přirozeného prostředí pro výchovu člověka, výzvy globálního (celosvětového) prostředí v současnosti; charakterizovat dvě stránky prostředí: věcně-prostorovou a sociálně-psychickou. Prostředí výchovných institucí. 6. Sociální pedagogika a prostředí médií. Mediální výchova.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Základy sociální pedagogiky je seznámit studenty s podstatou sociální pedagogiky coby vědy a jejím uplatněním tak, aby na základě odborné literatury získali znalosti o sociální pedagogice jako vědním oboru a vztahu výchovy a prostředí. Tento předmět seznamuje studenty s ukotvením a současným pojetím české i zahraniční sociální pedagogiky. Dále nastiňuje vývoj sociální pedagogiky od jejích kořenů po současnost (včetně legislativního ukotvení pozice absolventa oboru sociální pedagogiky). Orientuje se na typologii prostředí a jeho vztahu k výchově.
Studenti získají znalosti o sociální pedagogice coby vědním oboru nutné pro jejich praxi při práci s dětmi a mládeží.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

- úspěšné složení zkoušky a aktivní účast na přednáškách (zkouška bude písemná, minimum pro její složení je 70%)
Doporučená literatura
  • BODDY, J., CAMERON, C. (2008). Introducing pedagogy into the children´s Workforce. London: Routledge and Falmer.
  • BODDY, J., CAMERON, C., PETRIE, P. (2005). The professional care Wolker: the social pedagogue in Northern Europe. London: Routledge and Falmer.
  • HRONCOVÁ, J.,EMMEROVÁ, I., KRAUS, B. (2007). Dejiny sociálnej pedagogiky.. Banská Bystrica: UMB.
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. a kol. (2001). Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky.. Brno: Paido.
  • KRAUS, B. (1999). Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Potměšilová, Petra a kol. (2013). Sociální pedagogika v teorii a praxi.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • SOBKOVÁ, P., ÖBRINK HOBZOVÁ, M., POSPÍŠILOVÁ, H. a kol. Sociální pedagogika a její metody. Olomouc: UP, 2015..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr