Vyučující
|
-
Tavel Peter, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Jako pracovník pomáhajících profesí by měl být sociální pedagog schopen odborného a zodpovědného přístupu k osobám trpícími v důsledku psychických obtíží a nemocí. Jeho práce by měla vycházet ze základní znalosti příčin, projevů a sociálních dopadů těchto nemocí. Předmět Patopsychologie pro sociální pedagogy navazuje a rozšiřuje předmět Psychologie osobnosti a patopsychologie vyučovaný v bakalářském stupni. Jeho cílem je seznámit studenty s pojetím normy a normality, příčinami duševních onemocnění a poruch chování, objasnit jim základní dělení a projevy psychických onemocnění podle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN-10), zaměřit se na konkrétní specifika práce s člověkem trpícím danou duševní poruchou či poruchou chování a v neposlední řadě upozornit na sociokulturní kontext, etické a sociální aspekty a dopady daného onemocnění.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
- znalost teoretických základů oboru patopsychologie - znalost dělení a projevů psychických onemocnění podle MKN-10 - schopnost specifického přístupu k osobám s různým typem duševního onemocnění
- schopnost orientovat se v základních projevech psychických onemocnění - kompetence propojit konkrétní duševní onemocnění se sociálními aspekty a dopady tohoto onemocnění - schopnost užívat specifický přístupu práce s osobami s konkrétním typem duševních obtíží a nemocí
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
- aktivní účast na seminářích - na základě konkrétní kazuistiky definovat základní projevy duševního onemocnění, vybrat vhodné přístupy při práci s tímto konkrétním klientem, zamyslet se nad praktickými dopady práce s klientem a jmenovat sociální aspekty a dopady onemocnění
|
Doporučená literatura
|
-
Höschl, C., Libiger, J., Švestka, J. (2002). Psychiatrie. Praha: Tigis.
-
Kučerová, H. Svoboda, M. Češková, E. Psychopatologie a psychiatrie pro psychology a speciální pedagogy.
-
Nešpor, K. (2011). Návykové chování a závislost : současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál.
-
Říčan, P., Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha, Portál.
-
Smolík, P. (1996). Duševní a behaviorální poruchy.. Praha:Maxdorf.
-
VÁGNEROVÁ, M. (2000). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
|