Předmět: Zájmové vzdělávání dospělých

« Zpět
Název předmětu Zájmové vzdělávání dospělých
Kód předmětu KKV/PPZVD
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Výuka předmětu bude probíhat formou kombinace teoretických informací s praktickými ukázkami a cvičeními studentů. Hlavní témata předmětu: Specifika trávení volného čase dospělých (zájmy a potřeby uvedené cílové skupiny, definice zájmového vzdělávání, jeho cíle a funkce v životě dospělého jedince, motivace, možné bariéry). Oblasti zájmového vzdělávaní dospělých - z aspektu rozvoje osobnosti (kognitivní, tělesná, spirituální, afektivní, morální, sociální). Oblasti zájmového vzdělávaní dospělých - z hlediska vědných oborů (humanitní, přírodovědní, společensko-vědní, sportovní). Oblasti zájmového vzdělávaní dospělých - z hlediska kompetencí (sociální, kulturní, intrapersonální, komunikativní a komunikační, občanské, měkké dovednosti a pod.). Znalosti a dovednosti v oblasti metod, forem a didaktických prostředků používaných v zájmovém vzdělávání dospělých. Znalosti a dovednosti pro tvorbu, plánování a organizaci volnočasových aktivit pro dospělou populaci.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Ambici výuky předmětu je, aby studenti dosáhli: - znalost a porozumění specifikům trávení volného čase dospělých (zájmy a potřeby uvedené cílové skupiny, definice zájmového vzdělávání, jeho cíle a funkce v životě dospělého jedince, motivace, možné bariéry) - znalosti a dovednosti v oblasti metod, forem a didaktických prostředků používaných v zájmovém vzdělávání dospělých - znalosti a dovednosti pro tvorbu, plánování a organizaci volnočasových aktivit pro dospělou populaci.
Studenti si prohloubí znalostíi o volném čase pro oblast dospělé populace, rozšíři si teoretické poznatky pro praxi sociálního pedagoga a prohloubí kompetence k tvorbě, plánování a organizaci volnočasových aktivit pro dospělé.
Předpoklady
Nejsou stanoveny.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Aktivní a 100 % účast studentů na seminářích. Případná absence doložená relevantním potvrzením. Studenti splní úkoly na seminářích - připraví a zrealizují aktivity zaměřené na dospělou populaci. Studenti si zvolí aktivity pro jednu ze stanovených oblastí: environmentální/ekologická, pohybové umění, hudební umění, výtvarné/vizuální umění, rozvoj spirituální oblasti, přičemž žádná z aktivit není analogii aktvit prezentovaných vyučující během výuky. Výsledkem bude písemné zpracování problematiky zájmového vzdělávání dospělých s využitím domácích a zahraničních zdrojů. Práce budou zaměřeny na dospělou populaci ve věku od 20 do 60 let a vloženy do moodlu. Studenti s individuálním studijním plánem jsou povinni účastnit se prvního semináře, kde jim následně budou sděleny požadavky pro úspěšné ukončení předmětu. Pro individuální studium ale předmět není vhodný z důvodu aktivní účasti. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek. Ukončení předmětu bude zapsáno pouze studentům, kteří splní všechny požadavky během semestru včetně písemného zpracování projektu.
Doporučená literatura
  • CORDER, Nicholas. (2007). Learning to Teach Adults: An Introduction. London.
  • EDWARDS, Betty. (2011). Naučte se kreslit pravou mozkovou hemisférou. Brno.
  • GILBERT, Gilbert. (2012). Ať se ti život povede! Rady pro každý věk - od mladých po dinosaury. Praha.
  • GRÜN, Anselm. (2011). Co živí lásku. Vztahy a spiritualita. Praha.
  • HLADÍLEK, Miroslav. (2009). Kapitoly z obecné didaktiky a didaktiky vzdělávání dospělých. Praha.
  • HOLCZEROVÁ, Vladimíra a DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. (2013). Volnočasové aktivity pro seniory. Praha.
  • KNOTOVÁ, Dana. (2011). Pedagogické dimenze volného času. Brno.
  • MAISEL, Eric. (2002). Trénink kreativity. Podněty při rozvinutí tvořivého potenciálu na celý rok. Praha.
  • MONTGOMERY, Dan. (1999). Cesta k osobní zralosti. Kostelní Vydří.
  • RABUŠICOVÁ, Milada a RABUŠIC, Ladislav, eds. (2008). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno.
  • SUCHÁ, Jitka, JINDROVÁ, Iva a HÁTLOVÁ, Běla. (2013). Hry a činnosti pro aktivní seniory. Praha.
  • SUCHOMELOVÁ, Věra. (2016). Senioři a spiritualita. Duchovní potřeby v každodenním životě. České Budějovice.
  • ŠARNÍKOVÁ, Gabriela. (2016). Formálne, neformálne a informálne cesty rozvoja osobnosti. Ružomberok.
  • ŠERÁK, Michal. (2009). Zájmové vzdělávání dospělých. Praha.
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a SMÉKALOVÁ, Lucie. (2015). Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha.
  • VETEŠKA, Jaroslav. (2010). Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha.
  • VETEŠKA, Jaroslav, VACÍNOVÁ, Tereza a kol. (2011). Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha.
  • ZELINOVÁ, Milota. (2012). Voľný čas efektívne a tvorivo. Bratislava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní