Vyučující
|
-
Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tématy jsou: Pojetí andragogiky, její struktura a předmět, základní terminologii, druhy vzdělávání dospělých (školní, zájmové, občanské, profesní vzdělávání dospělých), zvláštnosti vzdělávání dospělých, profil lektora ve vzdělávání dospělých (specifikuje role sociálního pedagoga ve vzdělávání dospělých), organizační formy a metody vzdělávání dospělých, distanční formy vzdělávání dospělých, profesní vzdělávání, péče o lidské zdroje, zájmové vzdělávání dospělých, vzdělávání seniorů a masmédia jako prostředek pro vzdělávání dospělých.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Základy andragogiky je, aby studenti uměli definovat současné pojetí andragogiky a její vztah k sociální pedagogice a rovněž si zapamatovat základní andragogické pojmy a rozumět jim. Zároveň je cílem představit studentům druhy vzdělávání dospělých a roli. Také budou schopni určit možnosti současného pojetí distanční formy vzdělávání dospělých, vyjádřit základní pojmy v personalistice a na případových studiích během tutoriálů analyzovat problémy personálních a navrhnout vlastní postup. Během studia tohoto předmětu rovněž porozumí zájmovému vzdělávání a jeho roli v životě dospělého a také definují vzdělávání seniorů. Zároveň budou schopni pochopit vliv masmédií na vzdělávání a výchovu dospělých a definovat pojmy jako např. mediální gramotnost, budou schopni posoudit působení ze strany médií na dospělou populaci.
Cílem předmětu Základy andragogiky je, aby studenti uměli definovat její současné pojetí a její vztah k sociální pedagogice, rovněž si zapamatovat základní andragogické pojmy a rozumět jim. Zároveň je cílem představit studentům druhy vzdělávání dospělých v celoživotním učení. Také budou schopni určit možnosti distančního vzdělávání dospělých, vyjádřit základní pojmy v personalistice a na případových studiích během tutoriálů analyzovat problémy personalistů a navrhnout vlastní postup. Během studia tohoto předmětu rovněž porozumí zájmovému vzdělávání a jeho roli v životě dospělého a také definují vzdělávání seniorů. Zároveň budou schopni pochopit vliv masmédií na vzdělávání a výchovu dospělých a definovat pojmy jako např. mediální gramotnost, budou schopni posoudit působení ze strany médií na dospělou populaci.
|
Předpoklady
|
Pro studium předmětu nejsou požadovány zvláštní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
- Aktivní účast na seminářích (studentovi se tolerují pouze dvě absence, do nich se však započítávají také návštěvy u lékaře, či nemoc. V případě, že student bude na seminářích chybět více než dvakrát, musí si předmět zapsat znovu, neboť nebude připuštěn k testu), - alespoň 70% úspěšnost na testu. V případě, že má student individuální studijní plán, vypracuje mimo výše uvedené test také esej, téma si zvolí po domluvě s přednášejícím. Termín bude odevzdání zápočtový týden.
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Kapitoly z andragogiky 1.. Olomouc.
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Kapitoly z andragogiky 2.. Olomouc.
-
Beneš, M. (2008). Andragogika. Praha: Grada Publishing.
-
Bočková, V., Petřková, A., Komenda, S., & Jochmann, V. (1995). Aktuální problémy výchovy a vzdělávání dospělých. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
-
BOČKOVÁ, V. (2002). Vzdělávání - průvodní jev života. . Olomouc.
-
PALÁN, Z. (2003). Základy andragogiky. Praha.
|