Předmět: Projektování a management PP - praxe 1B

« Zpět
Název předmětu Projektování a management PP - praxe 1B
Kód předmětu KKV/PPXS2
Organizační forma výuky Praxe + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slatinská Bianka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Souvislá praxe bude rozdělena na tři části. První část praxe (zpravidla 10hod.) bude náslechová. Studenti se seznámí se zařízením, pracovníky a s klienty. Po dohodě s vedoucím praxe si vyberou skupinu či jednotlivce, se kterou / se kterým se budou pravidelně setkávat. Během těchto náslechů studenti získají základní povědomí o zvycích skupiny či jednotlivce a způsobu pedagogické práce. Druhá část praxe (zpravidla 30hod. ) bude asistenční. Během této části praxe se studenti zapojí do dění zařízení. Ve třetí části praxe (zpravidla 30hod.) se od studentů očekává, že podle pokynů a pod dohledem vedoucích pracovníků připraví a realizují alespoň 5 mikrovýstupů. Praxe bude realizována v nízkoprahových zařízeních, občanských sdruženích, zabývajícími se poradenskými aktivitami, v klubech při ZŠ a SŠ, zařízeních pro náhradní rodinnou péči, v neziskových organizacích, poskytujících volnočasové aktivity a různé sociální služby atd.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Praxe je individuální a je zaměřena na účinnou pomoc v posilování pozitivních jevů ve společnosti tím, že student bude klást důraz na rozvoj hodnot a obecně etických principů prostřednictvím sociálně -výchovného působení, dále orientovat se v oblasti prevence sociálně -patologických jevů i takto zaměřené intervence. Na základě teoretických znalostí by měl být schopen orientovat se a aktivně zapojovat v aktuálním systému poskytovaných sociálních služeb, prohloubit zkušenost s dalšími cílovými skupinami, zejm. s obsahy a formami práce s nimi. .
1) Student si prohloubí znalosti z oblasti metod sociální pedagogiky a jejich aplikaci při práci s různými skupinami klientů v daném zařízení, 2) student se naučí vytvářet, plánovat a organizovat aktivity vhodné pro klienty ve vybraném zařízení, 3) student se naučí rozvíjet hodnoty a obecně etické principy prostřednictvím sociálně-výchovného působení, 4) student získá více zkušeností s dalšími cílovými skupinami. Způsobilosti získané po absolvování: - kompetence v oblasti tvorby, plánování a organizování aktivit a projektů vhodných pro různé cílové skupiny sociální pedagogiky - znalosti systému poskytovaných služeb, legislativního ukotvení zařízení a dovednosti pro používání metod a forem v různých typech zařízení, v nichž se uplatňuje sociální pedagog - kompetence sebereflexe ve vztahu k cílové skupině - osobnostní rozvoj studenta
Předpoklady
Student zpravidla projde nejprve teoretickou průpravou v rámci souboru pedagogických předmětů a v každém případě je právně způsobilý pro práci s dětmi a mládeží (nemá pro tuto činnost zákaz), vč. dospělých.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Student se musí na praxi přihlásit. Podmínky pro přihlášení jsou uvedeny na vzdělávacím portále https://ipraxe.upol.cz/. Student je povinen dodržovat smluvený počet hodin na pracovišti, tj. nejméně 6 hodin denně (tj. 100% docházka). Od studenta se na pracovišti očekává, že bude svědomitě plnit zadané úkoly katedrou, zároveň se od něho očekává, že se bude během praxe zapojovat aktivně do činností zadaných také mentorem. Student je povinen odevzdat první verzi závěrečné práce a deníku praxe (dle metodického formuláře) v termínu do dvou týdnů od data ukončení praxe, uznání je podmínkou k udělení zápočtu. Navíc od studenta bude požadována hlubší sebereflexe k řízení organizace i jeho působení vzhledem k cílové skupině klientů. Student je musí být přítomen na úvodním a závěrečném setkání k praxím (dle aktuálního rozvrhu). Studenti s ISP (po domluvě s mentorem praxe) plní praxi tak jako studenti dálkového studijního programu, podle platné metodiky.
Doporučená literatura
  • Chabinová, S., Skoumal, J., & Schwartzhoffová, E. (2007). Marketingová strategie rozvoje Střediska volného času Ivančice.
  • Naar, D., Dvořáková, I., Zerzáňová, L., & Slejšková, E. Průvodce pro projektové vyučování.
  • Palermová, Z., Skoumal, J., & Dohnal, T. (2010). Strategie rozvoje DDM Český Těšín.
  • Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Reitmayerová, E., & Broumová, V. (2012). Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní