Předmět: Volný čas a média

« Zpět
Název předmětu Volný čas a média
Kód předmětu KKV/PPVCM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1.Charakter médií a masmédií, jejich role ve volném čase jedince, role nových médií 2.Funkce masových médií v dnešní společnosti, změny v důsledku užívání internetu 3.Mediální produkce, charakteristika žurnalistiky jako povolání, výzvy do budoucna 4.Publikum - základní terminologie, typologie publika, vztah publika a médií; média, publikum a inzerenti 5.Mediální produkty (studium mediálních produktů, mediální produkt a jeho obsah, jeho význam a interpretace) 6.Vliv médií (účinky masmédií, globalizace masmédií) na publikum (nejen) ve volném čase 7.Základy mediální výchovy pro pedagogy

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět Volný čas a média se zabývá masmédii a jejich postavením v současné společnosti a jejich vlivem na volný čas (nejen) dětí a mládeže. Předmět se zaměřuje také na mediální produkty (jejich druhy, obsah, význam a interpretaci) a studium publika, které je (převážně) ve svém volném čase konzumuje. Cílem je poskytnout studentům základní znalosti o fungování médií ve společnosti, také získají dovednosti týkající se zpracování základních mediálních produktů (jako např. zpráv). Zároveň si studenti osvojí základy mediální výchovy.
Tento předmět poskytne studentům základní znalosti o fungování médií ve společnosti, ale také získají dovednosti týkající se zpracování základních mediálních produktů.
Předpoklady
Žádné nejsou.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test

Aktivní účast na semináři (student může chybět nejvíce dvakrát, pokud bude chybět vícekrát, nemůže přistoupit k testu) a alespoň 70% úspěšnost na písemném testu - kolokviu. V případě individuálního studijního plánu si student nachystá navíc alespoň 10 zdrojů aktivit pro děti a mládež v mediální výchově (mimo ty, které jsou zmiňovány v kurzu). Jinak pro něho také platí závěrečný test.
Doporučená literatura
  • BRYANT, Jennings, ed. (2009). Media effects: advances in theory and research.. New York: Routledge.
  • Jirák, Jan, Wolák, Radim, ed. (2007). Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis.
  • Mičienka, Marek, Jirák, Jan. (2007). Základy mediální výchovy. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní