Vyučující
|
-
Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět Sociální pedagogika se věnuje ukotvení a současnému pojetí české i zahraniční sociální pedagogiky. Dále nastiňuje vývoj sociální pedagogiky od jejích kořenů po současnost (včetně legislativního ukotvení pozice absolventa oboru sociální pedagogiky). Orientuje se na typologii prostředí a jeho vztahu k výchově. Zároveň se zabývá přirozenými prostředími pro výchovu jedince, klade však také důraz na výzkumy a pojetí hodnot a roli masmédií v dnešní společnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Sociální pedagogika 1 je seznámit studenty s podstatou sociální pedagogiky coby vědy a jejím uplatnění tak, aby na základě odborné literatury a aktivit během hodin získali znalosti o sociální pedagogice jako vědním oboru a vztahu výchovy a prostředí, které jsou nezbytné pro jejich další studium i vychovatelskou praxi, a také aby pochopili důležitost vztahu výchovy a různých typů prostředí v současné společnosti.
Studenti získají znalosti o sociální pedagogice coby vědním oboru a vztahu výchovy a prostředí, které jsou nezbytné pro jejich další studium i praxi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemný test
- Aktivní účast na seminářích (studentovi se tolerují pouze dvě absence, do nich se však započítávají také návštěvy u lékaře, či nemoc. V případě, že student bude na seminářích chybět více než dvakrát, musí si předmět zapsat znovu, neboť nebude připuštěn k zápočtu). - student se pravidelně připravuje na semináře tak, že čte zadanou četbu, zadaný text má na semináři vždy u sebe, aby do něj mohl popř. nahlédnout. Pokud není připraven, může být ze semináře cvičícím vyloučen (seznam četby bude zadán na první hodině semináře), pokud bude student dvakrát vyloučen z tohoto důvodu ze semináře, nebude připuštěn k zápočtu. Studenti jsou povinni nachystat si prezentaci výše uvedené četby. V případě neodprezentování dané četby nebude student připuštěn k zápočtu. - úspěšné složení ústní části zkoušky (pohovor na dané téma, témata budou zadána na první hodině semináře, ke zkoušce se student musí připravit ze zadané doporučené literatury), ke zkoušce nelze přistoupit, pokud student nemá splněny všechny povinnosti k udělení zápočtu. Ke zkoušce přistoupí student se seznamem prostudované literatury, v níž bude cizojazyčný odborný zdroj, vše zapsané dle normy. Bez literatury nebude student schopen vykonat zkoušku). - splnění úkolu zadaného k samostudiu a jeho včasné odevzdání V případě, že má student individuální studijní plán, vypracuje mimo výše uvedené úkoly také esej, téma si zvolí po domluvě s přednášejícím. Termín bude odevzdání zápočtový týden.
|
Doporučená literatura
|
-
Jirák, Jan, Wolák, Radim, ed. (2007). Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis.
-
KLAPILOVÁ, S. (1996). Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: UP.
-
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. (2001). Prostředí, člověk, výchova. Brno.
-
KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha.
-
Mičienka, Marek, Jirák, Jan. (2007). Základy mediální výchovy. Praha: Portál.
-
MOŽNÝ, I. (2008). Rodina a společnost. Praha.
-
NEŠPOROVÁ, O. (2005). Harmonizace rodiny a zaměstnání. Praha.
-
PELIKÁN, J. (1995). Výchova jako teoretický problém.. Ostrava.
-
SOBKOVÁ, P., ÖBRINK HOBZOVÁ , M., POSPÍŠILOVÁ, H. a kol. (2016). Sociální pedagogika a její metody.. Olomouc: Vydavatelství UP.
|