Vyučující
|
-
Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
-
Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Sociální pedagog by měl mít schopnosti použít v praxi sociálně-výchovné metody - především v oblasti prevence. Prevenci lze rozdělit na primární, sekundární a terciární a dále na specifickou a nespecifickou. Tento předmět rozšíří znalosti získané v bakalářském studiu o tvorbu a aplikaci konkrétních preventivních postupů na úrovni primární prevence pro různé cílové skupiny sociální pedagogiky v různých zařízeních (např. pro děti v prostředí školy - konkrétní postupy v oblasti prevence rizikového chování ve školním prostředí/děti a mládež v NZDM/děti i dospělé jako příslušníky minorit - prevence sociálního vyloučení apod.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
- znalosti a dovednosti v oblasti zásad primární prevence a úskalí při jejich naplňování - znalosti v oblasti metod a forem práce s různými cílovými skupinami v rámci primární prevence zaměřujících se na posilování dovedností sebeovlivnění a dovedností pro život (např. plánování a dosahování životních cílů, motivace a sebemotivace, práci s emocemi, práce na reálných cílech atd.) - znalosti a dovednosti evaluace preventivních programů - znalosti a dovednosti pro tvorbu a plánování preventivních programů pro různé cílové skupiny sociální pedagogiky
- prohloubení znalostí o prevenci a používání metod v sociální pedagogice v rámci prevence - rozšíření teoretických poznatků pro praxi sociálního pedagoga - rozvoj osobnosti pro práci sociální pedagoga - kompetence k tvorbě, plánování a organizaci preventivních programů pro různé cílové skupiny sociální pedagogiky
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Student zpracujte odbornou úvahu na téma Možnosti a limity preventivních opatření u vybrané skupiny dětí/dospělých rozsah 2 000 až 2 500 slov. Práce bude vložena do Moodle aspoň týden před termínem kolokvia. Kolokvium se bude skládat z pohovoru na vylosované téma. Zároveň je od studenta požadována aktivní účast na semináři (jsou tolerovány max. 2 absence). Individuální studijní plán: Analyzujte prostředí organizace, v níž pracujete, a zkuste navrhnout preventivní metody a postupy, které budete aplikovat ve své praxi. Po jejich implementaci zkuste zhodnotit, do jaké míry byla tato opatření úspěšná.
|
Doporučená literatura
|
-
Cameron, C., Moss, P. Working with Children and Young People.
-
Cohen, L., Chavez, V. Chehimi, S. Prevention is Primary: Strategies for Community Well Being.
-
de Melandéz, W., Beck, V. Teaching Young Children in Multicultural Classrooms.
-
Kolář, M. Nová cesta k léčbě šikany.
-
KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky.. Praha : Portál.
-
Miovský, M. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy.
-
Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., Novák, P. (Eds.) (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze & Togga.
-
NEŠPOR, K. (2001). Vaše děti a návykové látky. Praha.
-
ŠIŠKOVÁ, T. et al. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998..
|