Vyučující
|
-
Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
-
Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. nezaměstnanost 2. bezdomovectví 3. sektářství 4. domácí násilí 5. rasismus 6. možnosti prevence a intervence
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základním dělením sociálně patologických jevu ve společnosti, s jejich výskytem, mírou nebezpečnosti a v neposlední řadě s prevencí těchto jevů a možnostmi nápravy. Mezi nežádoucí sociálně patologické jevy budou zařazeny: nezaměstnanost a bezdomovectví. Mezi nebezpečné sociálně patologické jevy budou zařazeny: sektářství, rasismus, domácí násilí a sexuální násilí. Studenti také získají základní povědomí o organizacích, které působí v České republice a jejichž náplní práce je prevence či řešení sociálně patologických jevů ve společnosti. Studenti budou dále seznámeni se základy krizové intervence. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti budou schopni, po absolvování tohoto předmětu, rozpoznat sociálně patologické jevy ve společnosti a budou mít kompetence pro to, jak tyto situace a jevy řešit. Kromě těchto dovedností budou mít i základní znalosti v oblasti České legislativy, která souvisí se sociálně patologickými jevy.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Studenti se budou aktivně zapojovat do diskusí, zpracují ve skupinách preventivní projekt na vybrané téma a budou ho prezentovat. Tento předmět pak bude zakončen zkouškou. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v elearningovém prostředí MOODLE. ISP: V případě individuálního studijního plánu student vypracuje alespoň 3 příklady preventivních aktivit, které jsou prováděny u vybrané cílové skupiny v rámci nespecifické či specifické prevence proti jevům, které jsou předmětem zkoumání (bezdomovectví, nezaměstnanosti, terorismu, rasismu, domácímu násilí).
|
Doporučená literatura
|
-
Buchtová, B., Kárník, Z., Šmajs, J., Švancara, J., Boleloucký, Z., & Fuchs, K. (2002). Nezaměstnanost: psychologický, ekonomický a sociální problém. Praha: Grada Publishing.
-
Kryl, M. (2011). Rasismus, antisemitismus, holocaust. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
-
Marek, J., Strnad, A., & Hotovcová, L. (2012). Bezdomovectví: v kontextu ambulantních a sociálních služeb. Praha: Portál.
-
Mühlpacher, P. (2001). Sociální patologie. Brno: MU.
-
Partridge, C. H., Vojtíšek, Z., & Vojtíšek, Z. (2006). Encyklopedie nových náboženství: nová náboženská hnutí, sekty a alternativní spiritualita. Praha: Euromedia Group - Knižní klub.
-
Řezníčk, M. (1994). Systemická prevence sociálních deviací. . Praha.
-
Ševčík, D., & Špatenková, N. (2011). Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál.
-
Vodáčková, D. (2007). Krizová intervence. Praha: Portál.
|