Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Cíle, metody a formy jako základ pro metodiku zájmových činností. Možnosti klasických netradičních a zážitkových metod při přibližovaní obsahu humanitních disciplín při volnočasových aktivitách. Filozofická témata a aktivity v zájmových činnostech. Historická témata a aktivity v zájmových činnostech. Literární témata a aktivity v zájmových činnostech. Jazykové témata a aktivity v zájmových činnostech.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je poznat a aplikovat klasické, hlavně však netradiční a aktivizující metody poznávání a prezentace obsahu humanitních disciplín při volnočasových aktivitách. Metody, formy a prostředky zohledňují věkové zvláštnosti, ale také obsah jednotlivých humanitních disciplín. Seminář je zaměřený na oblasti literatury, jazyka, filozofie a historie v mimoškolních zájmových aktivitách.
Studenti rozvinou poznatky, které získali během studia v předmětech obecná pedagogika a didaktika. Uplatní základní znalosi z oblasti didaktických cílů, metod a postupú při realizaci vlastních řipravených akivit. Aktivity budou zaměřeny na oblast filozofie, literatury, jazyka a historie se zaměřením na zájmovou oblast.
|
Předpoklady
|
Podmínkou pro zapsání na předmět je absolvování předmětů během předchozího vysokoškolského studia, kterých obsahem je školní a mimoškolní didaktika a metodiky. Předmět se otevře za předpokladu, že se přihlásí minimálnňe 8 studentů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Požadavky pro ukončení předmětu a získaní zápočtu: 1. Aktivní účast na seminářích. Účast bez absence. Ve výjimečných případech absence s dokladem od lékaře nebo kompetentních orgánů. Studenti s ISP absolvují semináře s 1/3 účastí. 2. Každý student vypracuje, prezentuje a realizuje aktivity zaměřené na mimoškolní edukaci. Vypracované aktivity respektují základní didaktické a metodické požadavky. Témata budou určeny z oblasti literatury, jazykovědy, filozofie a historie. 3. Po prezentaci následné vložení zadaných prací do systému Moodle v požadovaném termínu. Práce musí splňovat zadaná kritéria. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
BAŁA, M. (2006). Filozofia w ćwiczeniach. Warszawa.
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. (2015). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha.
-
ELEUTERIO, Susan at al. (2009). Show-Me Traditions [online]..
-
KALÁBOVÁ, N. (2006). Hry a pohádkové čarování. Praha.
-
KYRIACOU, Ch. (2012). Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování. Praha.
-
LUKÁŠOVÁ, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Praha.
-
MAREŠ, J. (1998). Styly učení studentů a žáků. Praha.
-
ŠARNÍKOVÁ, G. a HAŠKOVÁ, V. (eds.). (2016). Edukace dětí a mládeže ve volném čase III.. Ružomberok.
-
ŠARNÍKOVÁ, G. a TAVEL, P. (eds.). (2015). Edukace dětí a mládeže ve volném čase II.. Olomouc.
-
ŠARNÍKOVÁ, G. (2013). Edukace dětí a mládeže ve volném čase I.. Ružomberok.
-
ŠARNÍKOVÁ, G. (2016). Formálne, neformálne a informálne cesty rozvoja osobnosti. Ružomberok.
-
TUREK, I. Inovácie v didaktike.
-
TUREK, I. (2014). Didaktika. Bratislava.
|