Vyučující
|
-
Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V současné době hrají média v životě člověka důležitou socializační roli, která často zastíní působení rodiny a školy. Proto je důležité, aby student rozuměl, co je to mediální gramotnost a jak jí dosáhnout - především u různých cílových skupin (tj. např. u dětí a mládeže, dospělých a také seniorů v rámci celoživotního vzdělávání). Student si v tomto předmětu prohloubí své znalosti, jež získal během bakalářského studia o působení klasických sdělovacích prostředků a internetu a jejich mediálních rizik. Na základě získaných znalostí a dovedností v rámci mediální gramotnosti bude schopen navrhnout příslušné aktivity vhodné k prevenci mediálních rizik u různých skupin pedagogiky. Témata: 1. Mediální výchova - dějiny mediální pedagogiky, současné koncepty mediální výchovy. 2. Média, tradiční versus nová média, sociální sítě. 3. Média a násilí, gender v médiích, propaganda, rizikové chování na internetu. 4. Působení médií ve společnosti, média a emoce, reklama, public relations. 5. Média a politický vliv. 6. Mediální produkt - obsah, význam a jeho analýza (kritické myšlení). 7. Mediální výchova - konkrétní aktivity - tvorba programů zaměřených na mediální výchovu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
- znalost specifik komunikace ve vztahu ke klasickým sdělovacím prostředkům a internetu a jejich působení na současnou společnost - znalosti a dovednosti v oblasti mediální gramotnosti - znalosti konceptů mediální výchovy a témat uvedené výchovy pro různé skupiny sociální pedagogiky - dovednosti pro tvorbu konkrétních aktivit a programů ke zvýšení mediální gramotnosti u různých skupin a k prevenci mediálních rizik
- rozšířená teoretická znalost prostředí, v němž působí masmédia, pro praxi v oblasti sociální pedagogiky - osobnostní rozvoj a kompetence v oblasti mediální gramotnosti - kompetence k tvorbě a plánování konkrétních aktivit a programů vedoucích ke zvýšení mediální gramotnosti u cílových skupin sociální pedagogiky a k prevenci mediálních rizik
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Student si vybere ze dvou možností závěrečných prací: 1. Student vytvoří soubor aktivit, jež povedou k prevenci určeného mediálního rizika u dané skupiny (děti, mládež, specifické skupiny dospělých). NEBO 2. Najde zdroj, který lze použít pro účely mediální gramotnosti, a zdůvodní, proč je užitečné jej používat v mediální výchově. Měli byste: 1. Vysvětlit vhodnost vybraného zdroje pro výuku mediální gramotnosti: Pojednejte o tom, jak lze vybraný film nebo knihu/video na YouTube... použít ke kritickému myšlení. 2. Definovat skupinu žáků/studentů, kteří s ním mohou pracovat: Určete cílovou skupinu nebo skupinu studentů, pro které je vybraná aktivita nejvhodnější. Zvažte faktory, jako je věk, kulturní prostředí nebo úroveň vzdělání. 3. Zamyslete se nad cíli těchto aktivit: Formulujte vzdělávací cíle a výsledky, které se od realizace zvolené aktivity očekávají. Diskutujte o tom, jak přispívá k podpoře kritického myšlení, povědomí o mediální gramotnosti, pochopení toho, jak se můžeme stát terčem manipulace... 4. Popište/představte možná rizika a způsoby jejich řešení: Uvědomte si potenciální problémy nebo rizika spojená se zvolenou aktivitou, jako jsou otázky kulturní citlivosti nebo nesprávné interpretace. Navrhněte strategie, jak tato rizika zmírnit. Termín zaslání je do 15. června 2025 v Moodlu. Student také pravidelně dochází na semináře, tolerují se maximálně dvě absence. V případě ISP student dochází dle svých možností do semináře, na konci odevzdává svůj projekt do MOODlu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bryant, J., Oliver, M. B. Media Effects: Advances in Theory and Research.
-
Buckingham, D. Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture.
-
Ftorek, J. (2012). Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada.
-
Jirák, J., Köpplová, B. (2003). Média a společnost.. Praha: Portál.
-
Jirák, J. Média pod lupou.
-
Jirák, J., Wolák, R. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání.
-
Kozák, V. Marketingová komunikace.
-
Labischová, D. Didaktika mediální výchovy.
-
McQail, D. Úvod do terorie masové komunikace.
-
Mičienka, M. - Jirák, J. (2007). Základy mediální výchovy.. Praha: Portál.
-
Musil, J. (2005). Úvod do sociální a masové komunikace. Praha.
-
Niklesová, E., Bína, D. Mediální gramotnost a mediální výchova.
-
Scheibe, C.L., Rogow, F. The Teacher´s Guide to Media Literacy.
-
Svoboda, V. (2009). Public relations moderně a účinně. Brno: Computer Press.
-
Vysekalová, J. (2012). Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing.
|