Vyučující
|
-
Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
-
Tótová Nika, Mgr. DiS.
|
Obsah předmětu
|
Doučování lze vnímat jeden z možných způsobů jak aplikovat inkluzivní principy vzdělávání. Sociální pedagog tak může ve své praxi doučování využít jako prostředku, který pomáhá předcházet vylučování žáků z různých příčin selhávajících ve vzdělávání. Doučování tak může být prostředkem k ovlivnění sebepojetí žáka, k posílení sebedůvěry, silných stránek a kompetencí žáka, ale také jako prostředek podpory, který umožní těmto dětem zažít nejen úspěch ve vzdělávacím procesu. Pro praktickou realizaci doučování je pro studenty sociální pedagogiky nezbytné seznámit s jeho základními aspekty jako jsou teoretická východiska doučování a nerovnosti ve vzdělání, formy doučování, cílové skupiny doučování, školní programy doučování. Součástí předmětu je také praktická aplikace získaných znalostí formou doučování žáků s konkrétními obtížemi ve vzdělávacím procesu (10 hodin).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
- znalost teoretických aspektů doučování - znalost praktických postupů užívaných při doučování ve školním prostředí i mimo školu - schopnost aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praktické realizaci doučování
- schopnost orientovat se v problematice metodických aspektů doučování - kompetence aplikovat a využívat praktické postupy doučování - schopnost vytvářet individuální projekty doučování pro žáky s konkrétními obtížemi ve vzdělávacím procesu
|
Předpoklady
|
Nejsou stanoveny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
- aktivní účast na cvičeních - studenti vytvoří zprávu z realizovaného doučování, charakterizují vzdělávací problém žáka, definují zvolené metody a postupy, popíší změny v aktuální výukové situaci žáka
|
Doporučená literatura
|
-
Dobešová, K. Kusá, O. Školní a mimoškolní doučování.
-
Hajská, M. Analýza kurzů multikulturní výchovy pro budoucí pedagogy na českých vysokých školách.
-
Nikolai, T., Sedláčková, P. Příběhy ze špatné čtvrti aneb jak pracovat s tématem segregace nejen ve školách.
|