Předmět: Kompendium sociální pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Kompendium sociální pedagogiky
Kód předmětu KKV/PPKOM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět Sociální pedagogika se věnuje ukotvení a současnému pojetí sociální pedagogiky. Dále nastiňuje vývoj sociální pedagogiky od jejích kořenů po současnost. Orientuje se na typologii prostředí a jeho vztahu k výchově. Zároveň se zabývá přirozenými prostředími pro výchovu jedince a roli masmédií v dnešní společnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatou sociální pedagogiky coby vědy a jejím uplatnění tak, aby na základě odborné literatury a aktivit během hodin získali základní znalosti o sociální pedagogice jako vědním oboru.
Studenti získají znalosti o sociální pedagogice coby vědním oboru a vztahu výchovy a prostředí, které jsou nezbytné pro jejich další studium i praxi.
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test

Aktivní účast na seminářích. Zápočtový test (alespoň 70%). V případě individuálního studijního plánu student dochází do seminářů dle svých možností. Skládá zápočtový test.
Doporučená literatura
  • Jirák, Jan, Wolák, Radim, ed. (2007). Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis.
  • KLAPILOVÁ, S. (1996). Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: UP.
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. (2001). Prostředí, člověk, výchova. Brno.
  • KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha.
  • Mičienka, Marek, Jirák, Jan. (2007). Základy mediální výchovy. Praha: Portál.
  • MOŽNÝ, I. (2008). Rodina a společnost. Praha.
  • NEŠPOROVÁ, O. (2005). Harmonizace rodiny a zaměstnání. Praha.
  • PELIKÁN, J. (1995). Výchova jako teoretický problém.. Ostrava.
  • SOBKOVÁ, P., ÖBRINK HOBZOVÁ , M., POSPÍŠILOVÁ, H. a kol. (2016). Sociální pedagogika a její metody.. Olomouc: Vydavatelství UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Projektování a management (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní