Vyučující
|
-
Öbrink Hobzová Milena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět Sociální pedagogika se věnuje ukotvení a současnému pojetí sociální pedagogiky. Dále nastiňuje vývoj sociální pedagogiky od jejích kořenů po současnost. Orientuje se na typologii prostředí a jeho vztahu k výchově. Zároveň se zabývá přirozenými prostředími pro výchovu jedince a roli masmédií v dnešní společnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatou sociální pedagogiky coby vědy a jejím uplatnění tak, aby na základě odborné literatury a aktivit během hodin získali základní znalosti o sociální pedagogice jako vědním oboru.
Studenti získají znalosti o sociální pedagogice coby vědním oboru a vztahu výchovy a prostředí, které jsou nezbytné pro jejich další studium i praxi.
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
Aktivní účast na seminářích. Zápočtový test (alespoň 70%). V případě individuálního studijního plánu student dochází do seminářů dle svých možností. Skládá zápočtový test.
|
Doporučená literatura
|
-
Jirák, Jan, Wolák, Radim, ed. (2007). Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis.
-
KLAPILOVÁ, S. (1996). Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: UP.
-
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. (2001). Prostředí, člověk, výchova. Brno.
-
KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha.
-
Mičienka, Marek, Jirák, Jan. (2007). Základy mediální výchovy. Praha: Portál.
-
MOŽNÝ, I. (2008). Rodina a společnost. Praha.
-
NEŠPOROVÁ, O. (2005). Harmonizace rodiny a zaměstnání. Praha.
-
PELIKÁN, J. (1995). Výchova jako teoretický problém.. Ostrava.
-
SOBKOVÁ, P., ÖBRINK HOBZOVÁ , M., POSPÍŠILOVÁ, H. a kol. (2016). Sociální pedagogika a její metody.. Olomouc: Vydavatelství UP.
|