Vyučující
|
-
Šarníková Gabriela, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Specifika formulace výzkumného problému, cílů a výzkumné otázky v kvalitativním výzkumu v pedagogických otázkách. Specifika výběru výzkumného souboru. Různé druhy designů - případová studie, biografický design, etnografická studie, narativní analýzy, zakotvená teorie, interpretativní fenomenologická analýza atd. Metody sběru dat a jejich zpracování v kvalitativním výzkumu v pedagogických otázkách. Vybrané designy ve výzkumu. Práce s vybraným softwarem: Atlas.ti, TRANSANA, NVivo, Dedoose, MAXQDA, Qiqqa atd.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Studenti poznají problematiku kvalitativního výzkumu aplikovaného do pedagogických otázek a vybrané problémy zvládnou v praktické části.
Studenti zvládnou formulaci výzkumného problému, výzkumných cílů a otázek z hlediska kvalitativního výzkumu v pedagogických otázkach. Studenti budou schopni pracovat se získanými dáty - transkripty: dokážou kódovat a kategorizovat transkripty a náledně je tématicky analyzovat. Studenti zvládnou výběr správného designu pro pedagogické otázky a poznají adekvátní zpôsob jeho zpracování pomocí softvéru.
|
Předpoklady
|
Základy kvalitativního výzkumu
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní a 100 % účast na seminářích, případná absence doložena adekvátním potvrzením. Studenti s individuálním studijním plánem jsou povinni účastnit se prvního semináře, kde jim následně budou sděleny požadavky pro úspěšné ukončení předmětu. Studenti prezentují formulaci výzkumných otázek, problémů a cílů z pedagogického zkoumání. Tuto problematiku zpracují studenti s využitím metod kooperativního a kolaborativního učení na seminářích a přednáškách. Následně zpracují a interpretují výsledky výzkumů podle různých designů. Na kolokviu prezentují parciální část svého realizovaného výzkumu. Data získají metodou interview, následně udělají transkript a hledají odpovědi na výzkumné otázky. Úkol zpracují písemně a práci odevzdají do moodlu podle zadání. 5. Kolokvia se účastní jen studenti, kteří splní všechny požadavky během semestru (včetne bezchybně zpracované seminární práce). 6. Ukončení předmětu bude zapsáno pouze studentům, kteří splní všechny požadavky během semestru, na kolokviu a po kolokviu (včetne bezchybně zpracovaných písemných prací).. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
GAVORA, Peter. (2007). Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava.
-
GULOVÁ, Lenka a ŠÍP, Radim, eds. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha.
-
HENDL, Jan a REMR, Jiří. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Praha.
-
HENDL, Jan. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha.
-
MORGAN, David L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice.
-
PELIKÁN, Jiří. (2004). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha.
-
PIETKIEWICZ, Igor a SMITH, Johathan Alan. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościovych v psychologii. , Czasopismo Psychologiczne. 18(2), 361-369.
-
SMITH, Jonathan Alan, FLOWERS, Paul and LARKIN, Michael. (2013). Interpretative Phenomenological Analysis. Theory, Method and Research. London.
-
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha.
-
ŠVEC, Štefan a kol. (1998). Metodológia vied o výchove. Bratislava.
-
WYSE, Dominic et al., eds. (2017). The BERA/SAGE Handbook of Educational Research. Vol. 1., 2. London.
|